منافذ پوست و راه های ازبین بردن آن

منافذ پوست چیست؟

منافذ، سوراخ‌های کوچکی روی پوست هستند که چربی یا عرق را به بیرون ترشح می‌کنند و به فولیکول‌های مو نیز وصل هستند. بزرگ شدن منافذ می‌تواند دلایل مختلفی از جمله موارد زیر داشته باشد:

  • آکنه
  • افزایش تولید سبوم و درنتیجه پوست چرب 
  • آسیب نور آفتاب

 

 

منافذ پوست را نمی‌توان از بین برد اما راه‌هایی برای کوچک‌تر کردن ظاهر آن وجود دارد:

۱-محصولات پوستی که استفاده می‌کنی رو دوباره بررسی کن.

ممکنه لازم باشه بعضی از فرآورده‌های پوستی که به صورت منظم استفاده می‌کنید رو تغییر بدهید. مصرف طولانی مدت بعضی از محصولات ضدآکنه می‌تواند پوست رو تحریک کند و باعث افزایش اندازه‌ی منافذ پوست بشود‌. فرآورده‌های حاوی ترکیباتی مانند سالیسیلیک اسید که لایه‌بردار هستند، باعث می‌شوند منافذ کوچک‌تر به نظر برسند. اما اگر پوست را بیش از حد خشک کنند، غدد سباسه تولید سبوم را افزایش می‌دهند تا رطوبت از دست رفته را جبران کنند که منجر به برگشت چربی پوست و افزایش اندازه‌ی منافذ پوست می‌شود.

برای پیشگیری از این موضوع، فرآورده‌های زیر را فقط برای مدت کوتاهی مصرف کنید:

  • فرآورده‌های قابض
  • اسکراب‌های پاک‌کننده‌ی عمیق پوست
  • ماسک های حاوی چربی

همچنین مخصوصا اگر پوست چربی دارید، مطمئن شوید تمام محصولات پوستی که استفاده می‌کنید غیر کومدوژنیک هستند. یعنی باید بر پایه ی آب و فاقد چربی باشند. چرب شدن زیاد پوست باعث افزایش سایز منافذ می‌شوند.

 

۲-پوستت رو تمیز کن.

بهترین انواع شوینده‌های صورت، بدون حذف کامل رطوبت پوست، آلودگی‌ها و چربی ها از بین می‌برند. اگر پوست شما چرب است، برای کوچک‌تر کردن منافذ پوست از ژل‌های شست و شوی صورت استفاده کنید. افراد با پوست معمولی تا خشک می‌توانند از شوینده‌های کرم‌دار هم استفاده کنند‌.

از استفاده از شوینده‌های صابونی و همچنین مصرف همیشگی اسکراب‌ها خودداری کنید.

۳-با AHA یا BHA لایه‌برداری کن.

فقط یک یا دوبار در هفته لایه برداری را انجام دهید. لایه برداری کمک می‌کند پوسته‌های اضافی که منافذ پوست را می‌بندند، جدا شوند. البته مواقعی که صورت جوش دارد نباید لایه‌برداری انجام دهید زیرا باعث تحریک بیشتر و افزایش جوش‌ها می‌شود. بهتر است از لایه‌بردارهای حاوی AHA یا BHA (مثل سالیسیلیک اسید ) استفاده کنید.شما میتوانید محصولاتی که دارای  AHA هستند را اینجا مشاهده کنید.

۴- از مرطوب‌کننده استفاده کن.

یکی از اشتباهات شایع افراد با پوست چرب، این است که از ترس چرب‌تر شدن پوستشان، از مرطوب‌کننده ها استفاده نمی‌کنند. در حالیکه مرطوب‌کننده‌ها باعث کاهش ترشح چربی از منافذ پوست می‌شوند.

اگر منافذ بزرگی روی پوستتان دارید، باید از مرطوب‌کننده‌ی فاقد چربی و برپایه‌ی آب و سبک استفاده کنید.

لیستی از بهترین مرطوب کننده ها را میتوانید در وبسایت محبوب جوردارو مشاهده کنید.

 

۵-از ماسک خاک رس استفاده کن.

ماسک خاک رس به پاک‌کردن چربی‌ها و آلودگی‌ها و پوست‌های مرده از داخل منافذ کمک می‌کند و باعث می‌شود منافذ کوچک‌تر به نظر برسند. می‌توانید از ماسک‌های خاک رس یک یا دوبار در هفته استفاده کنید‌. البته باید با روزی که از لایه بردار استفاده می‌کنید متفاوت باشد. زیرا استفاده ی همزمان لایه‌بردار و ماسک خاک رس باعث افزایش تحریک پوست می‌شود‌.انواع ماسک های خاک رس را در اینجا مشاهده کنید.

 

۶-هر روز ضدآفتاب بزن.

همه‌ی ما باید از ضدآفتاب استفاده کنیم. پس حتی اگر پوست چربی دارید هم باید از ضدآفتاب استفاده کنید‌. نور آفتاب علاوه بر اینکه باعث افزایش احتمال سرطان و چین‌ و چروک پوست می‌شود، می‌تواند پوست را خشک و منافذ پوست را بزرگ‌تر کند‌.

ضدآفتابی که استفاده می‌کنید باید حداقل spf ۳۰ باشد و آن را حداقل ۱۵ دقیقه قبل از بیرون رفتن استفاده کنید.

انواع ضد آفتاب ها برای پوست های مختلف را در وبسایت جوردارو مشاهده کنید.

 

۷-با آرایش نخواب.

خوابیدن با آرایش به پوست آسیب می‌رساند.

در طول شب، مواد آرایشی با آلودگی‌ها و چربی‌ها و باکتری‌ها ترکیب شده و منافذ پوست را می‌بندند در نتیجه روز بعد که خواب بیدار می‌شوید منافذ بزرگ‌تر به نظر می‌رسند. پس هر چقدر هم که خسته بودید، حتما قبل از خواب آرایش صورتتون رو بشویید. بهتر است برای پاک کردن بهتر آرایش، قبل از شستن صورت از محصولات پاک‌کننده ی آرایش استفاده کنید‌.

 

۸-آب زیاد بخور.

علاوه بر استفاده از محصولات مناسب، نوشیدن آب هم یه راه قدیمی و خوب هم برای افزایش سلامت پوست هست. آب کمک می‌کند پوست از داخل ابرسانی شود و مواد سمی از منافذ پاک شوند‌. توصیه می‌شود حداقل ۸ لیوان در روز آب یا نوشیدنی های دیگر بنوشید.

۹-به پزشک متخصص پوست مراجعه کن.

اگر راه‌هایی که گفتیم تاثیر زیادی روی اندازه‌ی منافذ پوست نداشتند، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است برای کاهش اندازه‌ی منافذ، راه‌های دیگری مثل میکرونیدلینگ به شما پیشنهاد کند. اگر آکنه‌ی شدید باعث افزایش اندازه‌ی منافذ پوست شده است هم ممکن است پزشک داروهای ضدجوشی مثل آنتی بیوتیک‌ها یا رتینوئید‌ها را برای شما تجویز کند‌. در این صورت حتما راجع به فرآورده‌های پوستی که استفاده می‌کنید به پزشک خود اطلاع دهید تا مطمئن شوید با داروهایی که پزشک تجویز کرده است تداخلی ندارند.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب