موخوره چیست؟ علت، علائم و راه‌های درمان موخوره

موخوره اصطلاح پزشکی برای انتهای دوشاخه تریکوپتیلوزیس است که به معنای شکافتن موها است. موخوره فرایندی را توصیف می‌کند که یک ساقه مو (معمولا بخش انتهایی مو) به دلیل گرمای بیش از حد و رفتار نادرست شکافته یا ساییده شود.

در زبان علمی، تریکوپتیلوزیس تغییر ساختاری مو است. به زبان ساده، این اصطلاح طولانی به موهایی با انتهای شکافته شده اشاره دارد. یک تار مو می‌تواند در انتهای ساقه مو به دو یا چند تکه تقسیم شود. از دلایل متعدد موخوره می‌تواند به آب و هوا، عادات آرایش مو یا عوامل شیمیایی مانند دکلره کردن و رنگ مو اشاره کرد.

علاوه بر درک اینکه چه چیزی باعث شکاف موها می‌شود، دانستن راه‌های مختلف برای جلوگیری از شکستگی مو و فرمول‌های درمان آن نیز مهم است. بیایید نگاهی به علل، علائم، عوارض و درمان موخوره داشته باشیم تا بتوانیم با استفاده از این مطلب برای داشتن موهای سالم و زیبا بکوشیم.

چه چیزی باعث ایجاد موخوره می‌شود؟

موخوره احتمالا بزرگترین دشمن برای حفظ ظاهر سالم مو بشمار می‌رود که می‌تواند حتی زیباترین مدل مو را خشک و آسیب دیده به نظر برساند. برای اینکه بفهمیم چرا موخوره داریم، اجازه دهید ابتدا به «ریشه» این عبارت بپردازیم.

همانطور که قبل‌تر گفتیم، موخوره یا تریکوپتیلوزیس به معنای شکافته شدن انتهای ساقه مو است. این شکافته شدن می‌تواند انتهای ساقه مو را به دو یا چند شاخه تقسیم کند. موخوره معمولا به علت استفاده نادرست از مواد شیمیایی، ابزار گرمایشی و برس برای آرایش مو به وجود می‌آید. به طور کلی، علت اصلی این امر استرس فیزیکی است که یا از گرما یا نیروی فیزیکی ناشی می‌شود.

خطر ایجاد موخوره در موهایی که از قبل به هم ریخته و در اثر شانه زدن شدید کشیده یا شکسته شده، بیشتر است. به این ترتیب، گره‌زدایی مو با شانه کردن ملایم موها باعث می‌شود که موها کمتر دچار موخوره شوند. یکی دیگر از دلایل شکاف خوردگی، استفاده مکرر از مواد شیمیایی مانند دکلره و رنگ مو است. این فرآیندها لایه‌های محافظی را که ساقه مو را احاطه کرده‌اند از بین می‌برد و مو را ضعیف می‌کند.

بیایید نگاهی به برخی از شایع‌ترین علل ایجاد موخوره بیندازیم و به این موضوع بپردازیم که چرا آن‌ها می‌توانند برای گیسوان شما مشکل ایجاد کنند.

درمان موخوره

شایع‌ترین علل ایجاد موخوره

در مو، شکستن فیبر کاملا طبیعی است. هم متخصصان و هم مشتریان مرتباً این را تجربه می‌کنند. همه چیز از مواد شیمیایی گرفته تا گرمای ناشی از صاف کننده‌ها و نور بیش از حد خورشید می‌تواند باعث شکستن مو شود. در اینجا نگاهی عمیق‌تر به شایع‌ترین علل ایجاد موخوره می‌اندازیم، که می‌تواند به درک چگونگی درمان موخوره و جلوگیری از آن کمک کند.

۱-کش مو و برس کشیدن

ممکن است برخی از کش‌های مو موهای شما را بکشند و باعث شکستگی شوند. برای به حداقل رساندن این امر، توصیه می‌شود آن‌ها را با مواردی که از پارچه‌های مدرن‌تر ساخته شده‌اند یا بندهای مارپیچی که موها را با آسیب کمتری در جای خود نگه می‌دارند، جایگزین کنید. برس‌ها نیز به همین ترتیب می‌توانند موها را بکشند و منجر به دو شاخه شدن موها شوند. در حالت ایده آل باید از برس‌هایی با موهای نرم و انعطاف‌پذیر استفاده کنید. نکته دیگر این است که موها را زمانی که خیلی مرطوب نیستند برس بزنید تا از شکستگی جلوگیری شود.

۲-حرارت مستقیم

برخی از افراد علاقه‌مند به تغییر دادن مدل موی خود هستند و در این راه از ابزارهای آریش مو نظیر ابزارهای حرارتی استفاده می‌کنند. استفاده نادرست از ابزارهای حرارتی آرایش مو نظیر سشوار، فر کننده‌ها و اتو مو باعث شکستن مو می‌شود. جدا از به حداقل رساندن گرما، می‌توانید با کمک محصولات محافظ حرارتی مانند Style Masters™ Smooth Iron Guard از شکستگی جلوگیری کنید.

۳-شستن مو

نحوه و روشی که موهای خود را می‌شویید نیز بر شکستگی مو تأثیر می‌گذارد. شما باید برای جلوگیری از ایجاد موخوره به درستی و با ملایمت موهای خود را بشویید. همچنین، استفاده از شوینده‌های مخصوص نوع مو که دارای مواد مغذی هم باشند و آسیب کمتری به موهای شما برسانند نیز ضروری است. علاوه براین، شما می‌توانید با مصرف سرم‌ها و روغن‌های گیاهی از سلامت موهای خود اطمنان حاصل کنید.

۴-دکلره

اگرچه بسیاری از ما می‌دانیم که دکلره کردن چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد، به نظر می‌رسد که این روش هرگز از مد نمی‌افتد. بیشتر خانم‌ها و حتی برخی از آقایان علاقه‌مند به تغییر رنگ موی خود هستند، در این راه برای رسیدن به رنگ مو روشن مورد نظر خود معمولا به سفید کردن مو و استفاده از دکلره روی می‌آورند.

دکلره کردن بر خلاف طبیعت موهای شماست و متأسفانه این روند برای موها سختی بسیاری را ایجاد می‌کند. دکلره با نفوذ مواد شیمیایی به کوتیکول‌های مو انجام می‌شود که رنگدانه طبیعی مو را کاملا از بین می‌برد. نه تنها رنگ را از بین می‌برد، بلکه ساختار موهای شما را نیز تغییر می‌دهد. به همین دلیل، بسیاری از افرادی که ازین روش استفاده می‌کنند دچار خشکی و شکنندگی و در نهایت ایجاد موخوره در موهای خود می‌شوند.

۵-هایلایت و رنگ مو

هایلایت کردن یا رنگ کردن به موهای شما به اندازه دکلره کردن آسیب نمی‌رساند. با این حال، هنوز هم می‌تواند تا حدی موهای شما را خراب کند. رنگ‌های دائمی مو موجب باز کردن کوتیکول‌های مو و تعامل رنگ با قشر مو می‌شود، این امر باعث از بین رفتن رنگدانه مو و تغییر بافت آن و در نهایت ایجاد موخوره می‌شود.

هایلایت به معنای رنگ کردن کل مو نیست و در آن فقط نوارهای خاصی از مو رنگ می‌شود. به همین دلیل می‌تواند آسیب کمتری را به موهای شما وارد کند. با این حال، رنگ‌های مورد استفاده برای هایلایت کردن همچنان حاوی آمونیاک هستند که می‌تواند به کوتیکول‌ها آسیب برساند و رطوبت را از بین ببرد.

برای مشاهده محصولات مراقبت از مو کلیک کنید.

علائم و عوارض ایجاد موخوره

موخوره وضعیت نامطلوبی برای سلامت موهای شما محسوب می‌شود و زمانی ایجاد می‌شود که لایه محافظ مو در انتهای فیبرهای نوک مو از بین رفته باشد. از نشانه‌های اصلی موخوره می‌توان به خشکی، شکنندگی و شاخه شاخه شدن مو اشاره کرد که انواع مختلفی دارد.

از انواع موخوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • موخوره دو شاخه
  • موخوره سه شاخه
  • موخوره به شکل پر
  • موخوره درختی
  • موخوره گره‌ای
  • موخوره ناقص
  • موخوره نقاط سفید

همچنین، از عوارض ایجاد موخوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تضغیف ریشه مو
  • خشکی مو
  • شکنندگی مو
  • ریزش مو
  • کدر شدن رنگ مو
  • نامرتب شدن ظاهر مو

درمان موخوره

دو جنبه اساسی برای مدیریت و درمان موخوره وجود دارد. اولا، برای کمک به جلوگیری از موخوره، باید یک رژیم مراقبت از مو داشته باشید. ثانیاً، کوتاه کردن منظم موها ضروری است.

محصولات مناسب برای درمان موخوره

هیدراتاسیون

کلمه جادویی برای روتین دوشاخه شدن مو، هیدراتاسیون یا آبرسانی است. این به این دلیل است که موهایی که مستعد شکستن هستند نیز فاقد رطوبت هستند. شما می‌توانید با استفاده از سرم‌های تقویتی، روغن‌های مغذی و کراتین به آبرسانی و درمان موهای خشک خود کمک کنید. این امر سبب می‌شود که کوتیکول‌های مو دوباره ترمیم شوند که در کاهش موخوره به طرز چشمگیری نقش دارد.

کوتاه کردن

اگر شما فردی هستید که از موخوره جلوگیری نکرده و تمامی عوامل ایجاد را مانند یک روتین به خوبی انجام داده است، چاره‌ای جز کوتاه کردن موها نیست. با این اوصاف، نیازی نیست مقدار زیادی از موهایتان را از دست بدهید و یک کوتاهی جزئی ممکن است برای از بین بردن موخوره شما کافی باشد. اگر موهای بلندی دارید که حفظ آن برای شما مهم است، می‌توانید از دستگاه موخوره گیر استفاده کنید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب