عفونت واژینال ،انواع،علائم و درمان آن ها (۲)

عفونت واژینال یکی از مشکلاتی است که بیشتر خانم‌ها حداقل یک بار در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. علائم عفونت‌های واژینال شامل ترشحات واژینال، خارش، سوزش، درد و بوی بد است ولی درمان‌های مختلفی با توجه به شرایط، برای آن وجود دارد. پس مهم است که نوع عفونتی که دارید شناسایی شود.
در یک واژن طبیعی و سالم، باکتری‌ها و قارچ‌های مختلفی در تعادل با یکدیگر زندگی‌ می‌کنند‌.دلایل مختلفی می‌تواند شرایط محیط واژن را تغییر دهد و باعث شود باکتری‌ها یا قارچ‌ها بیش از حد طبیعی رشد کنند. مثلا اگر باکتری‌ها به دلیل مصرف آنتی‌بیوتیک کم شوند، شرایط برای رشد بیش از حد قارچ‌ها فراهم می‌شود. این دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  • دوش واژینال
  • تغییرات سطح هورمون‌های زنانه
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها
  • رابطه‌ی جنسی
  • بارداری و شیردهی
عفونت تریکوموناس

عفونت تریکوموناس

انواع شایع عفونت‌های واژینال:

سه نوع شایع‌تر عفونت‌های واژینال شامل عفونت‌های باکتریایی، عفونت قارچی و تریکوموناس (یک عفونت منتقل شونده از راه تماس جنسی) است. گاهی هم ‌ممکن است عفونت قارچی و باکتریائی همزمان با هم‌اتفاق بیفتد.
در مقاله ی قبل راجع به علائم عفونت قارچی و باکتریایی و درمان آن ها توضیح دهیم.در این مقاله میخواهیم درباره عفونت ناشی از تریکوموناس و راه های پیشگیری از آن توضیح دهیم.

عفونت تریکوموناس چیست؟

عفونت تریکوموناس توسط نوعی انگل تک سلولی و از طریق رابطه‌ی جنسی منتقل می‌شود. هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند به این نوع عفونت مبتلا شوند.

علائم تریکوموناس:

بیشتر خانم‌ها و آقایان هیچ‌علامتی ندارند. علائم آن شبیه به علائم سایر عفونت‌های واژینال است.
در خانم‌ها، علامت عفونت شامل موارد زیر می‌شود:

  • ترشحات واژینال با بوی بد که ممکن است کف آلود و سبز-زرد باشد.
  • خارش یا سوزش واژن یا اطراف آن
  • سوزش یا درد هنگام دفع ادرار
  • درد هنگام رابطه‌ی جنسی
عفونت واژینال

عفونت واژینال

در آقایان، علامت عفونت شامل موارد زیر می‌شود:

  •  ترشح از آلت تناسلی
  • درد یا سوزش هنگام دفع ادرار

اگر هرکدام از علامت‌های فوق را دارید باید به پزشک مراجعه کنید. این نوع عفونت هم، با داروهایی که پزشک تجویز می‌کند مثل مترونیدازول یا تینیدازول درمان می‌شود. اگر متوجه شدید عفونت تریکوموناس دارید باید به شریک جنسی خود نیز اطلاع دهید. زیرا‌ ممکن است او نیز دچار عفونت شده باشد‌. در این صورت حتی اگر او هیچ علامتی ندارد باز هم باید درمان شود. وگرنه بعد از پایان درمانتان، شریک جنسی دوباره شما را آلوده می‌کند.
در طول درمان تریکوموناس نباید با هیچ‌کس رابطه‌ی جنسی داشته باشید.

اگر عفونت تریکوموناس درمان نشود چه می‌شود؟

اگر عفونت تریکوموناس را درمان نکنید علائم شما بدتر می‌شود و آن را به افراد دیگر‌ هم منتقل می‌کنید. در خانم‌های باردار عفونت تریکوموناس می‌تواند باعث زایمان زودرس شود.

پیشگیری از عفونت تریکوموناس:

با انجام کارهای زیر می‌توانید احتمال مبتلا شدن به تریکوموناس را کاهش دهید:

  • استفاده از کاندوم
  • خودداری از رابطه‌ی جنسی هنگامی‌که شما یا شریک جنسی‌تان هر کدام از علائم عفونت شامل خارش، ترشحات یا درد هنگام دفع را دارد.

دلایل دیگری مثل ویروس‌ها هم‌ می‌توانند موجب عفونت واژینال شوند. گاهی اوقات هم بدون هیچ‌ عفونتی اطراف واژن حساس و ملتهب می‌شود. مثلاً بعد از استفاده از تامپون‌های عطری، شوینده‌های معطر یا نرم‌کننده‌های لباس. راه حل این مشکل بسیار ساده است: در معرض هر چیزی که نسبت به آن واکنش دارید قرار نگیرید. همچنین در شرایطی مثل بعد از یائسگی یا دوران شیردهی به دلیل کاهش سطح استروژن، خشکی واژن می‌تواند منجر به التهاب شود. پس مهم است که اگر دچار التهاب واژینال شدید حتماً به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای مختلف خودداری نمایید. کلید درمان عفونت‌های واژینال تشخیص درست آن است‌. هنگام‌ مراجعه به پزشک آماده باشید تا رنگ، بو و مقدار ترشحات را برای پزشک توضیح دهید.

برای پیشگیری از عفونت ها بهتر است برای شستشوی روزانه و روتین از ژل های بهداشتی مخصوص بانوان و مخصوص آقایان استفاده کنید.

مطالب مرتبط: برای خواندن مطالب مرتبط با این مقاله اینجا را کلیک کنید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب