مکمل های مفید برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی یا پی ام اس

pms چیست؟

به مجموعه علائم جسمی و خلقی که قبل از عادت ماهیانه خانم‌ها اتفاق می‌افتد، سندروم پیش از قاعدگی (PMS) می‌گویند.پی ام اس در بیشتر افراد خفیف است و در فعالیت های روزانه اختلالی ایجاد نمی‌کند. اما در بعضی افراد هم ممکن است علائم شدیدتر باشد و نیاز به مراجعه به پزشک باشد. ورزش منظم، مدیتیشن و رژیم غذایی سالم از راهکار های کاهش علائم پی ام اس هستند که در مقاله ی قبل راجع به آن ها توضیح دادیم. در این مقاله راجع به مکمل های مناسب برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی توضیح می‌دهیم.

علائم پی ام اس

علائم پی ام اس

 

ویتامین ب ۶ :

ویتامین ب6 یک ویتامین محلول در آب است که در بسیاری از غذاهایی که مصرف می‌کنید وجود دارد. برای خانم‌های با علائم پی ام اس می‌تواند کمک کننده باشد. مصرف ب6 به کاهش بسیاری از علائم روانی PMS مثل بدخلقی، تحریک پذیری و اضطراب کمک می‌کند. از آن‌جایی‌که ویتامین‌های محلول در آب در بدن ذخیره نمی‌شوند مصرف روزانه ویتامین ب6 برای بدن لازم است. اگر از طریق مواد غذایی به اندازه‌ی کافی این ویتامین را دریافت نمی‌کنید، می‌توانید روزانه از مکمل‌های حاوی ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین ب ۶ استفاده کنید.

  • نکته‌ی مهم: اگر داروهای ضدتشنج یا تئوفیلین مصرف می‌کنید، بدون نظر پزشک مکمل‌های حاوی ویتامین ب6 مصرف نکنید.

کلسیم:

سطح کلسیم در طول چرخه‌ قاعدگی تغییر می‌کند. در بعضی از مطالعات نشان داده شده است که مصرف کلسیم به کاهش علائم  PMS مثل نفخ شکم و خستگی کمک می‌کند. همچنین برای کاهش علائمی مثل افسردگی، اضطراب و تغییر روحیه هم‌ مفید است. پس می‌توانید از مواد غذایی حاوی کلسیم یا مکمل‌های کلسیم استفاده کنید.

  • نکته مهم: کلسیم در دوزهای بالا می‌تواند باعث یبوست شود. اگر هر داروی دیگری از جمله لووتیروکسین یا آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است لازم باشد آن‌ها را با فاصله از کلسیم از مصرف کنید. همچنین در صورتی که سنگ کلیه دارید از مصرف مکمل‌های کلسیم خودداری کنید. البته می‌توانید لبنیات و دیگر مواد غذایی حاوی کلسیم را مصرف کنید.

منیزیوم:

مصرف مکمل‌های ترکیبی منیزیوم و ویتامین ب ۶ به کاهش علائم PMS شامل افسردگی، اضطراب، بی خوابی، احتباس آب و حساس شدن سینه‌ها کمک می‌کند. بادام، سبزیجات با برگ سبز و بادام زمینی حاوی منیزیوم زیادی هستند.

روغن گل‌ مغربی:

روغن گل مغربی حاوی گامالینولئیک اسید که یک اسید چرب ضروری است می‌باشد. اسیدهای چرب خاصی مثل گامالینولئیک اسید و آلفالینولئیک اسید خاصیت ضدالتهابی دارند و ممکن است در کاهش علائم‌ پی‌ام‌اس کمک کننده باشند. هر چند مطالعات بیشتری برای تأیید  این مورد لازم ‌است.

ویتامین ای:

ویتامین ای یک ویتامین محلول در چربی است که در روغن‌های گیاهی، دانه‌ها و آجیل وجود دارد‌. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویتامین ای می‌تواند برای خانم‌های دچار PMS مفید باشد و به کاهش درد سینه‌ها کمک می‌کند.

 گیاه پنج‌انگشت:

پنج‌انگشت یا ویتاگنوس یکی از پرمصرف ترین گیاهان دارویی است که برای سلامت زنان مصرف می‌شود. این گیاه برای کاهش علائم جسمی PMS مثل نفخ، درد سینه، سردرد و همچنین برای علائم روانی مثل تغییرات خلقی هم مفید است.

  • نکته مهم: اگر سرطان سینه یا هر مشکل حساس به هورمون دیگری دارید قبل از مصرف پنج انگشت با پزشک خود صحبت کنید. همچنین این گیاه ممکن است با داروهای ضدبارداری خوراکی و ضدجنون تداخل داشته باشد. اگر هرکدام از این داروها را مصرف می‌کنید ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

اگر این انجام راهکارها برای کاهش علائم ‌شما کافی نبودند، می‌توانید به پزشک مراجعه کنید تا داروهای دیگری برای شما تجویز شود.

با وجود اینکه PMS ممکن است در بعضی افراد بسیار آزار دهنده باشد اما یکی از نشانه های تخمک گذاری و سلامتی خانم ها است. راه های مختلفی برای کاهش علائم این دوران وجود دارد مثل ورزش، مدیتیشن، رژیم غذایی سالم و مصرف مکمل های مناسب برای PMS مثل ویتامین ب۶. بعضی از مکمل ها با گذشت زمان اثر خود را بهتر نشان می‌دهند.پس اگر نتیجه ی سریعی از آن ها ندیدید ناامید نشوید. اگر هر گونه داروی دیگری مصرف می‌کنید یا بیماری زمینه ای دیگری دارید قبل از مصرف مکمل ها و داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب