میگرن+علائم،راه تشخیص ،پیشگیری،درمان

میگرن در بزرگسالان :

میگرن نوع خاصی از سردرد است و البته می‌تواند علائم دیگری هم داشته باشد. میگرن در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است و معمولا در ابتدا خفیف است و بعد شدیدتر می‌شود.

هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند به میگرن مبتلا شوند. در این نوشته، راجع به میگرن در بزرگسالان توضیح می‌دهیم.

 

علائم میگرن در بزرگسالان :

  • سردرد: سردرد‌ها در طول چند ساعت شدیدتر می‌شوند و معمولا ضربان دار و یک‌ طرفه هستند.
  • حالت تهوع و گاها استفراغ
  • اورا: بعضی افراد میگرن با “اورا” دارند. اورا به علائم یا احساسی می‌گویند که قبل یا در طول سردرد اتفاق می‌افتد. اورا برای هر فرد متفاوت است اما در بیشتر موارد روی بینایی تاثیر می‌گذارد. ممکن است نورهای چشمک‌زن، نقاط روشن یا خطوط زیگ‌زاگ ببینید یا بخشی از بینایی خود را از دست بدهید. و یا ممکن است دچار بی‌حسی لب‌ها،پایین صورت و انگشتان  یک دست شوید. بعضی از افراد صداهایی می‌شوند یا گوششان زنگ می‌زند. اورا معمولا بین چند دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد و سپس برطرف می‌شود اما بیشتر مواقع بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

خانم‌هایی که دچار میگرن با اورا می‌شوند معمولا نباید قرص‌های ضدبارداری را مصرف کنند زیرا باعث افزایش ریسک سکته می‌شود.

بسیاری از افراد بین چند ساعت تا حتی چند روز قبل از شروع سردرد، به سایر علائم میگرن دچار می‌شوند. به این علائم، علائم پرودرومال یا علائم اولیه می‌گویند. این علائم شامل خمیازه, احساس افسردگی، تحریک‌پذیری، میل شدید به غذا، یبوست یا سفتی گردن می‌شود.

راه تشخیص میگرن:

پزشک با معاینه‌ی شما و دانستن علائم شما می‌تواند میگرن را تشخیص دهد. اگر فکر می‌کنید میگرن دارید باید با یک پزشک صحبت کنید. همچنین اگر میگرن شما شدیدتر شد یا بیشتر اتفاق افتاد و یا اگر علائم جدیدی را تجربه می‌کنید هم باید به پزشک مراجعه کنید.

 

راه‌های پیشگیری از میگرن:

میگرن در بعضی افراد با محرک‌های خاصی تحریک می‌شود. اگر بتوانید از بعضی از این موارد پرهیز کنید، می‌توانید احتمال دچارشدن به میگرن را کاهش دهید.

شایع‌ترین محرک‌های میگرن عبارت‌اند از:

  • استرس
  • تغییرات هورمونی
  • حذف وعده‌ی غذایی یا غذا نخوردن به مقدار کافی
  • تغییر در آب‌وهوا
  • خواب خیلی زیاد یا خیلی کم
  • نوشیدن الکل 
  • چراغ‌های روشن یا چشمک‌زن
  • نوشیدنی‌ها یا غذاهای خاصی مثل شراب قرمز، پنیرهای  کهنه و هات‌داگ

 

اگر میگرن شما شدیدتر باشد یا به صورت مکرر اتفاق  بیفتد پزشک می‌تواند انجام راهکارها یا داروهایی را برای پیشگیری از میگرن تجویز کند.

بعضی از خانم‌ها درست قبل از شروع قاعدگی دچار میگرن می‌شوند. پزشک می‌تواند برای این موارد هم داروهایی را تجویز کند.

درمان میگرن:

داروهای بسیار مختلفی هستند که می‌توانند به میگرن کمک کنند. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین درمان را با توجه به شرایطی که دارید پیدا کنید.

شما میتوانید از مکمل پین مکس برای کاهش درد میگرنی خود استفاده کنید.

برای میگرن‌های خفیف، پزشک ممکن است داروهای مسکنی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن را برای شما تجویز کند.

برای میگرن‌های شدیدتر هم داروهایی هستند که می‌توانند کمک‌کننده باشند. بعضی از داروها هنگام شروع حمله‌ی میگرن باعث تسکین میگرن می‌شوند و بعضی دیگر هم باعث می‌شوند تا حمل‌های میگرن کمتر اتفاق بیفتند. اگر هنگام حمله‌ی میگرن حالت تهوع شدید یا استفراغ دارید هم داروهایی برای درمان آن وجود دارد که پزشک برای شما تجویز می‌کند.

اگر به صورت مکرر دچار سردرد می‌شوید، به صورت سرخود داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه را مصرف نکنید. مصرف زیاد این مسکن‌ها می‌تواند باعث شود بعدا به سردردهای بیشتری دچار شوید.

 

میگرن در بارداری:

اگر قصد باردار شدن دارید، قبل از اقدام به بارداری با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از داروهایی که برای پیشگیری یا درمان میگرن استفاده می‌شوند، برای استفاده در دوران بارداری ایمن نیستند و ممکن است لازم باشد قبل از باردار شدن آن‌ها را تغییر دهید.

در بعضی از خانم‌ها در طول بارداری و شیردهی میگرن بهتر می‌شود که این موضوع به تغییرات هورمونی در بدن مربوط است.

 

مطالب مرتبط: شما میتوانید مقاله سردرد را از اینجا مطالعه کنید.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب