هموروئید یا بواسیر + علائم، تشخیص، بهترین راه درمان آن

هموروئید چیست؟

بواسیر یا هموروئید تورم رگ های مقعد است که می‌تواند موجب خارش، خونریزی و درد شود.

هموروئید ها هم در خانم ها و هم در آقایان بسیار شایع هستند. اگرچه می‌توانند بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده باشند اما خوشبختانه درمان های موجود می‌توانند علائم آن را به حداقل برسانند.

در بعضی از موارد می‌توانید در ناحیه ی مقعد هموروئید را ببینید یا احساس کنید. در سایر مواقع داخل مقعد هستند و نمی‌توانید آن ها را ببینید.

علائم بواسیر:

علائم هموروئید شامل موارد زیر است‌ البته گاهی هم علامتی ندارد.

  • خارش پوست اطراف ناحیه ی مقعد
  • خونریزی که معمولا بدون درد و خون آن قرمز روشن است.
  • درد، اگر داخل هموروئید لخته ی خونی تشکیل شود، می‌تواند باعث ایجاد درد شود. همچنین می‌تواند موجب ایجاد توده ای شود که ممکن است آن را حس کنید. در صورت احساس درد باید فورا به پزشک مراجعه کنید.
بواسیر خارجی

بواسیر خارجی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت هرگونه خونریزی یا مدفوع قیر مانند باید به پزشک مراجعه کنید. خونریزی شاید دلایل دیگری به جز هموروئید دارد. به همین دلیل باید توسط پزشک معاینه شوید. در صورتی که هموروئید داشته باشید پزشک می‌تواند داروهایی برای شما تجویز کند.اما می‌توانید ابتدا خودتان هم قدم هایی برای بهبود بردارید.

درمان های اولیه ی بواسیر:

۱.کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از هموروئید بیشتر انجام دهید:

مهم ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از یبوست جلوگیری کنید.هنگام دفع مدفوع نباید مجبور باشید خیلی به خود فشار بیاورید و مدفوع نباید خیلی سفت باشد‌.

یبوست می‌تواند هموروئید را شدید تر کند.برای پیشگیری از یبوست باید به مقدار زیاد میوه،سبزیجات و غذاهای پرفیبر مصرف کنید.شما روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر در روز نیاز دارید.اگر در رژیم غذایی شما به مقدار کافی فیبر وجود ندارد می‌توانید مکمل های فیبردار مثلا پسیلیوم مصرف کنید.در صورت مصرف اینگونه مکمل ها حتما بروشور داخل آن ها را مطالعه کنید تا بدانید چه مقدار از آن را باید مصرف کنید و یا با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید‌.

۲.راه های کاهش علائم هموروئید:

نشستن در آب گرم:

باسن خود را در 5 تا 8 سانتی متر آب گرم قرار دهید.می توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تا ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.صابون یا هر ماده ی دیگری را به آب اضافه نکنید.

۳.درمان های موضعی:

کرم ها و شیاف های مختلفی هستند که می‌توانید بدون نسخه آن ها را تهیه کنید.مثل لیدوکائین اچ (هیدروکورتیزون) و پماد زینک اکساید که می توانید برای کاهش درد،خارش و تورم به ناحیه مقعد بمالید.بعضی از داروهای هموروئید به شکل شیاف هستند که آن را درون مقعد قرار می‌دهید.مصرف این گونه داروها اشکالی ندارد اما داروهای حاوی هیدروکورتیزون را بیش از یک هفته مصرف نکنید مگر اینکه پزشک موافقت کرده باشد.

  • داروهای ضد درد: مثل شیاف دیکلوفناک، قرص استومینوفن یا ژلوفن که همزمان با خاصیت ضد درد و مسکن خاصیت ضد التهابی نیز دارند. دقت کنید مصرف بی رویه مسکن ها منجر به بروز یبوست می شود.
  • داروهای ملین: این دسته از داروها ممکن است به صورت شربت یا پودر در دسترس باشند. دقت کنید مصرف بیش از اندازه ملین و بدون برنامه منجر به تنبلی روده ها می شود. دوز مصرفی ملین باید به گونه ای باشد که بیمار نه دچار اسهال شود و نه یبوست.
  • داروهای ترمیم کننده زخم: مثل کرم زینک و انواع بسیار گسترده پمادهای دیگر که روزانه تعداد زیادی از آنها روانه بازار می شود. بهتر است در این مورد از تجربه و دانش پزشک معالج خود حتما استفاده کنید.
  • دارو استروییدی آنتی همورویید: این دسته از پمادها و یا شیاف ها علاوه بر تسکین و ترمیم بافت آسیب دیده، مضراتی نیز دارند. بنابراین نباید بیش از 1 الی 2 هفته استفاده شوند. زیرا سبب آتروفی و نازکی پوست ناحیه مقعد می شوند. در نهایت بیمار خونریزی و خارش شدیدی را در اثر سو مصرف پماد آنتی همورویید تجربه خواهد کرد. استفاده بدون نسخه پزشک این دسته از داروها ممنوع می باشد.
  • برای التهاب خارج مقعد می توان از پروکتو فوم استفاده کرد
  • از عوارض بی رویه مصرف داروهای کورتون می توان به راش پوستی و سوزش و خارش مقعد اشاره کرد

برای کاهش علائم هموروئید شیاف،پماد،کرم و ژل های آنتی هموروئید مختلفی وجود دارد که میتوانید از داروخانه ها و سایت جوردارو تهیه کنید.

داروهای گیاهی بواسیر:

 گیاه هاماملیس یا فندق افسونگر:

این گیاه یک ضد التهاب طبیعی است و می‌تواند درد و هم خارش ناشی از هموروئید را کاهش دهد.در فرآورده هایی مانند ونداملیس و همرکس از این گیاه برای کاهش علائم هموروئید استفاده شده است.

مورد:

روغن یا پماد گیاه مورد برای بهبود خونریزی،درد،خارش موثر است.در فرآورده های مقعدی رکتول و رکتوس و ام جی باریج هم از این گیاه استفاده شده است.

بابونه:

گیاه بابونه دارای خاصیت ضدالتهابی است و می‌تواند برای بهبود علائم استفاده شود.در فرآورده رکتوس علاوه بر مورد از بابونه نیز استفاده شده است.

در صورت امتحان کردن این دارو ها اگر علائم صما هنوز باقی مانده اند،به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است به درمان هایی برای از بین بردن یا خارج کردن هموروئید نیاز داشته باشد.

هموروئید یا بواسیر از مشکلات ازاردهنده ای است که امروزه بسیار شایع شده است.درمان مناسب می‌تواند باعث بهبود هموروئید شود.رژیم غذایی مناسب و پرفیبر،مصرف آب کافی،ورزش منظم و پرهیز از نشستن طولانی مدت هم می تواند به بهبود هموروئید کمک کند.

عمل جراحی هموروئید:

یک متخصص جراحی عمومی بعد از این که مطمئن شد بیمار به درمان دارویی هموروئید پاسخ مثبتی نداده است. به بیمار پیشنهاد می کند که تحت درمان جراحی هموروئید یا بواسیر قرار بگیرد. شاید از خود بپرسید چرا باید عمل جراحی هموروئید یا بواسیر را انجام دهم. اگر هموروئید پایدار مانده است و خون ریزی دارد باید جراحی شود. همچنین اگر بعد از درمان دارویی همچنان در اجابت مزاج مشکل دارید و بیماری هموروئید زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار داده است باید این عمل را انجام دهید. همچنین اگر هموروئید به صورت گوشت اضافه مقعدی پایدار باقی مانده است بهتر است با لیزر و بدون اسکار تحت عمل جراحی هموروئید قرار بگیرید.

خارج کردن گوشت اضافه ی هموروئید

خارج کردن گوشت اضافه ی هموروئید

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب