کووید ۱۹ یا کرونا + درمان عوارض بعد از آن و پیشگیری از آن

تقریبا ۱۰ درصد از افراد مبتلا به کرونا،عوارض طولانی‌ مدت بعد از آن را تجربه می‌کنند.البته بیشتر این بیماران با استراحت کافی،درمان‌علامتی و افزایش تدریجی فعالیت ها به آرامی بهبود پیدا می‌کنند.

برای عوارض بعد از کرونا چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که علائم آزاردهنده ای که دارید (مثل خستگی خیلی شدید،ناراحتی قفسه ی سینه یا تنگی نفس) بعد از ۲ تا ۳ هفته باز هم ادامه پیدا کرد بهتر است دوباره به پزشک خود مراجعه کنید.همچنین اگر مشکل جدیدی پیدا کردید یا علائم قبلی شما شدیدتر شد نیز به پزشکتان اطلاع دهید.

بسته به علائمی که دارید ممکن است به آزمایش های مختلفی نیاز داشته باشید.این آزمایش ها به پزشک کمک می‌کند تا بهتر بفهمد دلیل ایجاد علائم شما چیست و چه درمانی نیاز دارید.

درمان‌ عوارض بعد از کرونا

به طور کلی، نوع درمان به علامت هایی که دارید بستگی دارد.

۱-خستگی:

یکی از مشکلات معمول بعد از کروناست که تا چند هفته بعد از بهبودی هم باقی می‌ماند.در صورت خستگی،سعی کنید به مقدار کافی استراحت کنید.همچنین می‌توانید راهکار های زیر را برای کمک به کاهش خستگی انجام دهید:

  • برنامه ریزی کنید که کارهای مهم را زمانیکه بیشترین انرژی را دارید مثلا صبح ها انجام دهید.
  • هر روز به این فکر کنید که چه کارها و فعالیت هایی در اولویت هستند و حتما باید انجام دهید تا بیشتر از حد لازم انرژی تان را مصرف نکنید.

۲-بی‌خوابی:

نیز یکی از مشکلات شایع بعد از کروناست. اگر مشکل خواب پیدا کرده اید و خوب نمی‌خوابید،حتما “بهداشت خواب” را رعایت کنید‌. یعنی هر روز در یک زمان مشخص به رختخوابتان بروید و در یک زمان مشخص بیدار شوید،از مصرف کافئین و الکل در پایان روز خودداری کنید و قبل از خواب به صفحه ی موبایل،لپ تاپ و تلوزیون‌ نگاه نکنید.(پست راجع به بی‌خوابی رو هم مطالعه کنید🙂)

 

۳-کاهش وزن:

در طول کرونا دلایل مختلفی دارد مثل سوءتغذیه، کاهش اشتها، اختلال بلع و مختل شدن حس بویایی و چشایی. بهتر است مقدار غذا در هر وعده را کمتر و تعداد وعده های غذایی را زیاد تر کنید و و از مکمل های پروتئینی و پرکالری نیز استفاده کنید.

با توجه به علائمی‌ که دارید ممکن است احتیاج به بعضی از موارد زیر هم باشد:

  • دارو برای کاهش سرفه یا درد
  • بهبود سلامت قلب از طریق راهکار هایی مانند ورزش،تغییر رژیم غذایی و ترک سیگار. افرادی که به دلیل کرونا دچار آسیب های قلبی شده اند باید به متخصص قلب مراجعه کنند.
  • تمرین های تنفسی برای کمک به قوی تر کردن ریه ها.البته تنگی‌نفس بعد از کرونا ممکن است حتی ۶ تا ۱۲ ماه هم ادامه پیدا کند.برای افرادی که تنگی نفس شدیدتر دارند ممکن است اکسیژن تراپی و درمان های دیگری نیاز باشد و لازم است به متخصص ریه مراجعه کنند.
  • فیزیوتراپی و کاردرمانی :شامل یادگرفتن تمرین ها،حرکات و راه هایی برای انجام دادن فعالیت های روزانه
  • درمان افسردگی و اضطراب:شامل دارودرمانی و مشاوره
  • تمرین و راهکارهایی برای کمک به حافظه و تمرکز

 

راه پیشگیری از علائم طولانی‌ مدت کرونا:

تنها راه برای جلوگیری از این عوارض،جلوگیری از ابتلا به کرونا است. درست است که بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند علائم خیلی شدیدی ندارند اما غیرممکن است که بتوانیم پیش‌بینی کنیم چه‌ کسی سریع بهبود پیدا می‌کند و چه کسی علائم طولانی مدتی را تجربه می‌کند.

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا،رعایت فاصله ی اجتماعی،ماسک‌ زدن در مکان های عمومی،شستشوی مرتب دست ها و واکسن زدن است. واکسن زدن شما علاوه بر محافظت از خودتان از سایر افراد نیز محافظت می‌کند و احتمال مبتلا شدن آن ها را نیز کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط: شما میتوانید اولین مقاله مربوط به کرونا را در اینجا بخوانید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب