خواص پروتئین وی چیست و چه تاثیری برای لاغری دارد؟

پروتئین وی به دلایل متعددی یکی از بهترین مکمل‌های مورد مطالعه در جهان است. این پروتئین ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و طبق مطالعات علمی فواید زیادی برای سلامتی از خود نشان داده است.

در این مقاله ۱۰ مزیت سلامتی پروتئین وی که توسط مطالعات انسانی پشتیبانی شده است را بررسی می‌کنیم، در ادامه با ما همراه باشید.

1.وی منبع عالی پروتئین با کیفیت بالا است

وی مایعی است که در طی تولید پنیر از شیر جدا می‌شود. بخش پروتئینی آب پنیر پروتئین وی نام دارد. این یک پروتئین کامل و با کیفیت است که حاوی تمام اسیدهای آمینه ضروری است. علاوه بر این، بسیار قابل هضم بوده و در مقایسه با سایر انواع پروتئین، به سرعت از روده شما جذب می‌شود. این ویژگی‌ها آن را به یکی از بهترین منابع غذایی پروتئین موجود تبدیل می‌کند.

سه نوع اصلی پودر پروتئین وی وجود دارد:

  • کنسانتره (WPC)
  • ایزوله (WPI)
  • هیدرولیز (WPH)

کنسانتره رایج‌ترین نوع و همچنین ارزان‌ترین نوع آن است. به عنوان یک مکمل غذایی، پروتئین وی به طور گسترده‌ای در بین بدنسازان، ورزشکاران و سایر افرادی که پروتئین بیشتری را در رژیم غذایی خود می‌خواهند، محبوب است.

پروتئین وی

2.پروتئین وی باعث رشد عضلات می‌شود

توده عضلانی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. این معمولا منجر به افزایش چربی می‌شود و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد. با این حال، این تغییر نامطلوب در ترکیب بدن را می‌توان تا حدی کاهش داد، از آن جلوگیری کرد، یا با ترکیبی از تمرینات قدرتی و رژیم غذایی مناسب معکوس کرد.

طبق تحقیقات انجام شده، نشان داده شده است که تمرینات قدرتی، همراه با مصرف غذاهای پر پروتئین یا مکمل‌های پروتئینی، یک استراتژی پیشگیرانه موثر است. به ویژه منابع پروتئینی با کیفیت بالا مانند وی موثر هستند.

وی سرشار از آمینو اسید شاخه دار به نام لوسین است. لوسین از بین اسیدهای آمینه محرک رشد (آنابولیک) است. به همین دلیل، پروتئین وی برای جلوگیری از از دست دادن عضله مرتبط با افزایش سن و همچنین برای بهبود قدرت موثر است.

برای رشد عضلانی، برخی از مطالعات نشان می‌دهند که پروتئین وی ممکن است کمی بهتر از سایر انواع پروتئین، مانند کازئین یا سویا باشد. با این حال، مگر اینکه رژیم غذایی شما از قبل فاقد پروتئین باشد، مصرف مکمل‌ها احتمالاً تفاوت زیادی ایجاد نخواهند کرد.

3.پروتئین وی ممکن است فشار خون را کاهش دهد

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر اصلی بیماری قلبی است. مطالعات متعددی مصرف محصولات لبنی را با کاهش فشار خون مرتبط کرده اند. این اثر به خانواده‌ای از پپتیدهای فعال زیستی در لبنیات، به اصطلاح مهارکننده‌های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (مهارکننده‌های ACE) نسبت داده شده است.

در پروتئین‌های وی، مهارکننده‌های ACE لاکتوکینین نامیده می‌شوند. چندین مطالعه حیوانی اثرات مفید آن‌ها را بر فشار خون نشان داده اند. تعداد محدودی از مطالعات انسانی تأثیر پروتئین وی بر فشار خون را بررسی کرده‌اند و بسیاری از متخصصان شواهد را غیرقطعی می‌دانند.

یک مطالعه در افراد دارای اضافه وزن نشان داد که مکمل پروتئین وی، ۵۴ گرم در روز به مدت ۱۲ هفته، فشار خون سیستولیک را تا ۴ درصد کاهش داد. همچنین سایر پروتئین‌های شیر (کازئین) اثرات مشابهی داشتند.

این توسط یک مطالعه دیگر پشتیبانی می‌شود که اثرات قابل توجهی را هنگامی که به شرکت کنندگان کنسانتره پروتئین وی (۲۲ گرم در روز) به مدت ۶ هفته داده شد، تأیید می‌شود.

با این حال، کاهش فشار خون فقط در کسانی که فشار خون بالا داشتن یا افزایش فشار خون کمی را تجربه می‌کردند، مشاهده شد. همچنین در مطالعه دیگری که در آن از مقادیر بسیار کمتر پروتئین وی (کمتر از ۳.۲۵ گرم در روز) مخلوط در نوشیدنی شیر استفاده شده بود، هیچ اثر قابل توجهی بر فشار خون مشاهده نشد.

سایر مطالب: بهترین پروتئین وی موجود در ایران چیست؟

4.پروتئین وی ممکن است به درمان دیابت نوع ۲ کمک کند

دیابت نوع ۲ یک بیماری مزمن است که با قند خون بالا و اختلال در عملکرد انسولین مشخص می‌شود. انسولین هورمونی است که وظیفه دارد، جذب قند خون را به سلول‌ها تحریک کند و آن را در محدوده سالم نگه دارد.

پروتئین وی در تعدیل قند خون موثر است و سطح انسولین و حساسیت به اثرات آن را افزایش می‌دهد. در مقایسه با سایر منابع پروتئین، مانند سفیده تخم مرغ یا ماهی، به نظر می‌رسد که پروتئین وی نقش برتری را دارد.

این خواص پروتئین وی حتی ممکن است با داروهای دیابت مانند سولفونیل اوره قابل مقایسه باشد. در نتیجه، پروتئین وی می‌تواند به طور موثر به عنوان یک درمان مکمل برای دیابت نوع ۲ مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین نشان داده شده است که مصرف مکمل پروتئین وی قبل یا همراه با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات، قند خون را هم در افراد سالم و هم در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تعدیل می‌کند.

5.پروتئین وی ممکن است به کاهش التهاب کمک کند

التهاب بخشی از پاسخ بدن به آسیب است. التهاب کوتاه مدت می‌تواند مفید باشد، اما تحت شرایط خاصی ممکن است مزمن شود.

التهاب مزمن می‌تواند مضر باشد و یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری‌ها است. ممکن است منعکس کننده شرایط سلامت اساسی یا عادات سبک زندگی باشد که به سلامت شما آسیب می‌رساند.

یک مطالعه مروری بزرگ نشان داد که دوزهای بالا (بیش از یا برابر با ۲۰ گرم در روز) مکمل‌های پروتئین وی به طور قابل توجهی پروتئین واکنشی C (CRP) را کاهش می‌دهد که یک نشانگر کلیدی التهاب در بدن است.

6.پروتئین وی ممکن است برای بیماری التهابی روده مفید باشد

بیماری التهابی روده (IBD) وضعیتی است که با التهاب مزمن در پوشش داخلی دستگاه گوارش مشخص می‌شود. این یک اصطلاح جمعی برای بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است.

هم در جوندگان و هم در انسان، مکمل پروتئین وی اثرات مفیدی بر IBD دارد. با این حال، شواهد موجود ضعیف بوده و قبل از هر گونه ادعای قوی، به مطالعات بیشتری نیاز است.

7.پروتئین وی ممکن است دفاع آنتی اکسیدانی بدن را تقویت کند

آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که در برابر اکسیداسیون در بدن عمل می‌کنند. این بدان معنی است که آن‌ها استرس اکسیداتیو (اکسید کننده) را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مختلف را کاهش می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین آنتی اکسیدان‌ها در انسان گلوتاتیون است. برخلاف اکثر آنتی اکسیدان‌ها که از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنید، گلوتاتیون توسط بدن شما تولید می‌شود.

تولید گلوتاتیون در بدن به تامین چندین اسید آمینه مانند سیستئین بستگی دارد که گاهی اوقات عرضه محدودی دارد. به همین دلیل، غذاهای با سیستئین بالا، مانند پروتئین وی، ممکن است دفاع آنتی اکسیدانی طبیعی بدن را تقویت کنند.

همچنین تعدادی از مطالعات هم در انسان و هم در جوندگان نشان داده‌اند که پروتئین‌های وی ممکن است استرس اکسیداتیو را کاهش داده و سطح گلوتاتیون را افزایش دهند.

8.پروتئین وی ممکن است اثرات مفیدی بر چربی خون داشته باشد

کلسترول بالا، به ویژه کلسترول بد (LDL) یک عامل خطر برای بیماری قلبی است. در یک مطالعه بر روی افراد دارای اضافه وزن، ۶۵ گرم پروتئین وی در روز، به مدت ۱۲ هفته، منجر به کاهش قابل توجه کلسترول LDL شد.

مطالعات دیگر اثرات مشابهی بر کلسترول خون پیدا نکردند. فقدان اثر ممکن است به دلیل تفاوت در طراحی مطالعه باشد. در نهایت، قبل از هر گونه نتیجه گیری، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

9.پروتئین وی بسیار سیرکننده (پرکننده) است که ممکن است به کاهش گرسنگی کمک کند

سیری اصطلاحی است که برای توصیف احساس سیری که بعد از خوردن غذا تجربه می‌کنیم استفاده می‌شود. برعکس اشت‌ها و گرسنگی است و باید میل به غذا و میل به خوردن را سرکوب کند. برخی از غذاها سیرکننده‌تر از سایرین هستند، این تأثیر تا حدی به ترکیب درشت مغذی‌ها (پروتئین، کربوهیدرات، چربی) آن‌ها بستگی دارد.

پروتئین تا حد زیادی پر کننده‌ترین ماده غذایی در بین سه درشت مغذی است. با این حال، همه پروتئین‌ها تأثیر یکسانی بر سیری ندارند. به نظر می‌رسد پروتئین وی نسبت به سایر انواع پروتئین مانند کازئین و سویا سیر کننده‌تر است.

این خواص آن را به ویژه برای کسانی که نیاز به دریافت کالری کمتر و کاهش وزن دارند مفید می‌کند.

مکمل پروتئین

10.پروتئین وی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

افزایش مصرف پروتئین یک استراتژی کاهش وزن شناخته شده است. خوردن پروتئین بیشتر ممکن است باعث کاهش چربی شود:

  • سرکوب اشتها، منجر به کاهش مصرف کالری
  • افزایش متابولیسم، کمک به سوزاندن کالری بیشتر
  • کمک به حفظ توده عضلانی هنگام کاهش وزن

طبق تحقیقات انجام شده، نشان داده شده است که پروتئین وی به ویژه مؤثر است و ممکن است نسبت به سایر انواع پروتئین بر چربی سوزی و سیری تأثیر بیشتری داشته باشد.

عوارض جانبی، میزان مصرف و نحوه مصرف آن

پروتئین وی به راحتی در رژیم غذایی شما گنجانده می‌شود. به صورت پودری فروخته می‌شود که می‌توان آن را به اسموتی یا ماست اضافه کرد یا به سادگی با آب یا شیر مخلوط کرد.

دوز توصیه شده معمولاً ۲۵ تا ۵۰ گرم در روز (۱ تا ۲ پیمانه) است، اما برخی از محصولات حاوی توصیه‌های دیگری در بسته‌بندی هستند. به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد پروتئین مفید نیست. مصرف بیش از حد ممکن است باعث مشکلات گوارشی نیز شود، مانند:

  • حالت تهوع
  • درد
  • نفخ
  • گرفتگی
  • نفخ شکم
  • اسهال

توجه داشته باشید که اگر تحمل لاکتوز ندارید، پروتئین وی هیدرولیز یا ایزوله ممکن است مناسب‌تر از کنسانتره باشد. اگر تاکنون تجربه مشکلات کبدی یا کلیوی داشته اید، قبل از مصرف مکمل پروتئین با پزشک مشورت کنید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب