شش خاصیت رویال ژلی که باید بدانید

رویال ژلی چیست؟

رویال ژلی یک ترکیب ژلاتینی است که توسط زنبور عسل تولید می‌شود. این ترکیب غذای اصلی ملکه و لاروهای زنبورعسل است که فواید بسیاری دارد. در این مقاله تعدادی از خواص رویال ژلی آورده شده است.

۱-هیدروکسی ترانس ۲- دکانوئیک اسید جزء لیپیدی اصلی در رویال ژلی است که اثرات مختلفی از آن گزارش شده است از جمله: آنتی تومور، آنتی اکسیدان، ضدالتهاب و پایین آورنده‌ی چربی، پایین آورنده‌ی قند خون، آنتی‌بیوتییک، تنظیم کننده‌ی سیستم ایمنی، فعالیت استروژنی و نوروژنیک و محافظت کننده‌ی کبد، تنظیم کننده‌ی فشار خون و ضد حساسیت، مقوی عمومی و ضد پیری.
رویال ژلی ترکیبی طبیعی است که حاوی ویتامین‌های گروه ب ، عناصر کمیاب و مواد معدنی زیادی شامل پتاسیم، سدیم، منیزیوم، کلسیم، فسفر، منگنز، مس، آهن، کروم و زینک می‌باشد.

۱-درمان ناباروری

یکی از خواص رویال ژلی کمک به درمان ناباروری است. از قدیم در طب سنتی هندی از رویال ژلی برای کمک به درمان ناباروری استفاده می‌شده است. تحقیقات اخیر نیز نشان داده است که رویال ژلی برای بهبود ساختار سلول تخمک مفید است. مصرف روزانه‌ی رویال ژلی با کیفیت به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند‌ همچنین در آقایان به افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها کمک می‌کند که این اثر می‌تواند برای آقایان نابارور هم کمک‌کننده باشد.

۲-خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی

رویال ژلی خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. ترکیبات مختلفی در رویال ژلی شناخته شده اند که باعث ایجاد خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌شود.

 

۳-کاهش احتمال بیماری‌های قلبی با تاثیر بر چربی

این ترکیب غذای اصلی ملکه و لاروهای زنبورعسل است

این ترکیب غذای اصلی ملکه و لاروهای زنبورعسل است

همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته رویال ژلی می‌تواند در کاهش LDL و در نتیجه کاهش احتمال بیماری‌های قلبی عروقی موثر باشد. اگرچه مکانیسم دقیق آن هنوز مشخص نیست اما ممکن است پروتئین‌های خاصی در رویال ژلی به کاهش کلسترول‌های بد خون کمک کنند. اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید این مورد لازم است.5-

 

۴-ضد آلزایمر

آلزایمر یکی از بیماری‌های شایع خصوصا در افراد مسن است. مطالعات مختلفی نشان داده است که رویال ژلی باعث بهبود عملکرد شناختی شده و عملکرد سلول‌های مغزی را افزایش می‌دهد. رویال ژلی باعث افزایش یادگیری و حافظه نیز می‌شود.

 

۵-تاثیر رویال ژلی روی خون و تنظیم فشار خون

رویال ژلی در سیستم قلبی عروقی به عنوان تنظیم کننده‌ی فشارخون و درنتیجه محافظت از قلب و سیستم گردش خون عمل می‌کند. همچنین رویال ژلی می‌تواند با افزایش تعداد و کیفیت گلبول‌های قرمز خون به درمان کم‌خونی کمک کند. البته برای تایید این مورد نیز مطالعات بیشتری لازم است.

 

۶-کاهش علائم یائسگی

یائسگی ممکن است در بعضی از خانم‌ها باعث ایجاد مشکلات جسمی و روحی مختلف مثل گرگرفتگی، اختلال خواب، افسردگی، اضطراب، درد مفاصل و عضلات و در نتیجه کاهش کیفیت زندگی شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند مصرف روزانه‌ ۱۰۰۰ میلی‌گرم رویال ژلی می‌تواند در کاهش علائم یائسگی مؤثر باشد. اگرچه مکانیسم اثر رویال ژلی در کاهش علائم یائسگی مشخص نیست اما با نظر می‌رسد فعالیت استروژنی رویال ژلی در ایجاد این اثر موثر باشد. همچنین گفته می‌شود رویال ژلی با کمک به ساخت استروژن، در ایجاد تعادل هورمونی و بهبود سطح هورمون‌ها موثر است.

عوارض رویال ژلی

از آنجائیکه رویال ژلی محصول زنبور عسل است، افراد دچار حساسیت به sting زنبور، گرده‌ی گل یا سایر مواد حساسیت زا باید با احتیاط آن را مصرف کنند. اگرچه مصرف رویال ژلی در اکثر افراد بی‌خطر است، اما ممکن است در بعضی افراد باعث ایجاد واکنش‌های حساسیتی شود.

رویال ژلی یکی از محصولات زنبور عسل است که به دلیل فواید زیادی که دارد، از قدیم استفاده‌ی زیادی داشته است. امروزه تحقیقات برخی از فواید رویال ژلی را نشان داده اند. هرچند تحقیقات بیشتری نیز‌لازم است.

برای دیدن انواع شربت ها و ویال ها و کپسول های ژلاتینی رویال ژلی اینجا را مشاهده کنید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب