قرص زینک پلاس چیست و مصرف آن چه فواید و عوارضی دارد؟

قرص زینک از ماده معدنی به نام روی ساخته شده است، روی یک ماده مغذی ضروری است که در انواع غذاهای گیاهی و حیوانی به همراه مکمل‌ها یافت می‌شود. نقش کلیدی در سلامت پوست، عملکرد سیستم ایمنی و رشد سلولی دارد و ممکن است در برابر آکنه، التهاب و سایر شرایط از بدن شما محافظت کند. روی یک ماده مغذی است که نقش‌های حیاتی زیادی در بدن شما ایفا می‌کند. از آنجایی که بدن شما به طور طبیعی روی تولید نمی‌کند، باید آن را از طریق غذا یا مکمل‌هایی نظیر قرص زینک به دست آورید.

زینک چیست؟

زینک به عنوان یک ماده مغذی ضروری در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که بدن شما نمی‌تواند آن را تولید یا ذخیره کند. به همین دلیل، باید از طریق رژیم غذایی خود روی را دریافت کنید.

زینک برای فرآیندهای متعددی در بدن شما مورد نیاز است، از جمله:

  1. بیان ژن
  2. واکنش‌های آنزیمی
  3. عملکرد ایمنی
  4. سنتز پروتئین
  5. سنتز DNA
  6. التیام زخم
  7. رشد و توسعه

روی به طور طبیعی در طیف گسترده‌ای از غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می‌شود. همچنین، غذاهایی که به طور طبیعی حاوی این ماده معدنی نیستند، مانند غلات صبحانه و میان وعده ها، اغلب با اشکال مصنوعی روی غنی می‌شوند. همچنین می‌توانید از مکمل‌های زینک یا مکمل‌های چند مغذی که روی را تامین می‌کنند استفاده کنید.

زینک در مواد های غذایی بالا وجود دارد

زینک پلاس چیست؟

زینک یا روی یکی از عناصر مهم ضروری در کنار تمام ویتامین‌ها و مکمل‌ها است که بسیاری از آنزیم‌ها و هورمون‌ها برای ترشح و فعال شدن به آن نیاز دارند. این منبع غذایی به قدری مهم است که امروزه، بیشتر از ۵۰ درصد مردم را با کمبود روی مواجه کرده است؛ البته میزان بالای این ماده مغذی هم می‌تواند مشکلات زیادی را برای بدن ایجاد کند.

قرص زینک پلاس، روی پرقدرت و قابل جذب را با منیزیم، منگنز و ویتامین‌های A و B۶ ترکیب می‌کند تا به بدن شما در استفاده بهینه از روی کمک کند. این یک فرمول مناسب بوده که تمام مواد مغذی را فراهم می‌کند تا به شرایط مربوط به سطوح پایین روی کمک کند.

قرص زینک پلاس و چاقی

تاکنون مطالعات گوناگونی در زمینه ارتباط قرص زینک پلاس با افزایش و کاهش وزن صورت گرفته است. برخی از این تحقیقات حاکی از این هستند که مکمل زینک پلاس در کاهش وزن افراد چاق موثر است و اشتهای آن‌ها را کاهش می‌دهد. مکمل روی با رژیم غذایی با کالری محدود اثرات مطلوبی در کاهش وزن، نشانگر‌های التهابی، مقاومت به انسولین و اشتها در افراد چاق دارد و ممکن است نقش موثری در درمان چاقی داشته باشد.

همچنین، مطالعات اندکی نشان داده‌اند که مصرف زینک می‌تواند در اشخاصی که از سوء تغذیه رنج می‌برند یا دچار برخی بیماری‌ها هستند، سبب افزایش وزن شود؛ بنابراین کاهش وزن می‌تواند به کمبود روی در بدن مرتبط باشد. در نتیجه مصرف زینک پلاس در افرادی که از لحاظ میزان روی در بدن خود مشکلی ندارند، عاملی برای چاقی محسوب نمی‌شود.

نقش زینک پلاس در بدن

روی یک ماده معدنی حیاتی است که بدن شما به روش‌های بی‌شماری از آن استفاده می‌کند. در واقع، روی دومین ماده معدنی کمیاب بعد از آهن در بدن شما است و در هر سلولی وجود دارد. روی برای فعالیت بیش از ۳۰۰ آنزیم که به متابولیسم، هضم، عملکرد اعصاب و بسیاری از فرآیندهای دیگر کمک می‌کنند، ضروری است. علاوه بر این، مصرف قرص زینک پلاس برای رشد و عملکرد سلول‌های ایمنی حیاتی است.

این ماده معدنی همچنین برای سلامت پوست، سنتز DNA و تولید پروتئین ضروری است. علاوه بر این، رشد و نمو بدن به دلیل نقش روی در رشد و تقسیم سلولی به مکمل زینک پلاس متکی است. همچنین، روی برای حواس چشایی و بویایی شما مورد نیاز است. یکی از آنزیم‌هایی که برای حس چشایی و بویایی ضروری است به این ماده مغذی وابسته بوده و کمبود روی می‌تواند این دو توانایی را کاهش دهد.

فواید مصرف قرص زینک پلاس

تقویت سیستم ایمنی

از آنجایی که روی برای عملکرد سلول‌های ایمنی و پیام‌رسانی سلولی ضروری است، کمبود آن می‌تواند منجر به ضعیف شدن پاسخ ایمنی شود. مکمل‌های روی سلول‌های ایمنی خاصی را تحریک می‌کنند و استرس اکسیداتیو (استرس اکسید کننده) را کاهش می‌دهند. علاوه بر این، برخی تحقیقات قدیمی نشان می‌دهد که مکمل‌های زینک پلاس به طور قابل توجهی خطر ابتلا به عفونت‌ها را کاهش می‌دهند و پاسخ ایمنی را در افراد مسن‌تر تقویت می‌کنند.

تسریع بهبود زخم

روی معمولاً در بیمارستان‌ها به عنوان درمانی برای سوختگی ها، زخم‌های خاص و سایر آسیب‌های پوستی استفاده می‌شود. از آنجایی که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن، عملکرد سیستم ایمنی و پاسخ التهابی ایفا می‌کند، برای بهبودی مناسب زخم ضروری است. از آنجایی که کمبود روی می‌تواند بهبود زخم را کند کند، مکمل زینک پلاس با افزایش روی در بدن می‌تواند بهبود را در افراد زخمی تسریع کند.

کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌های مرتبط با افزایش سن

روی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، مانند ذات الریه، عفونت و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) را کاهش دهد. همچنین روی می‌تواند با افزایش فعالیت سلول‌های T و سلول‌های کشنده طبیعی که به محافظت از بدن شما در برابر عفونت کمک می‌کند، استرس اکسیداتیو را کاهش دهد و پاسخ ایمنی را بهبود بخشد.

در برخی از مطلعات نشان داده شده است که افراد مسن‌تری که مکمل زینک پلاس مصرف می‌کند، پاسخ بهتری به واکسیناسیون آنفولانزا، کاهش خطر ابتلا به ذات‌الریه و افزایش عملکرد ذهنی را تجربه می‌کنند.

درمان آکنه

آکنه یک بیماری پوستی شایع است که تقریبا حدود ۹.۴٪ از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آکنه توسط انسداد غدد چربی، باکتری‌ها و التهاب ایجاد می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که درمان‌های موضعی و خوراکی روی می‌توانند به طور موثر آکنه را با کاهش التهاب، مهار رشد باکتری P. acnes و سرکوب فعالیت غدد چربی درمان کنند. افراد مبتلا به آکنه دارای سطح پایینی از روی هستند و مکمل‌های زینک پلاس ممکن است به کاهش علائم کمک کنند.

کاهش التهاب

روی در کاهش استرس اکسیداتیو نقش دارد و همچنین سطح برخی از پروتئین‌های التهابی را در بدن شما کاهش می‌دهد. از آنجایی که استرس اکسیداتیو منجر به التهاب مزمن می‌شود، مکمل زینک پلاس به عنوان یک عامل کمک کننده در درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مزمن، مانند بیماری قلبی، سرطان و زوال ذهنی نقش دارد.

عوارض مصرف قرص زینک پلاس

همانطور که کمبود روی می‌تواند باعث عوارض سلامتی شود، مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند منجر به عوارض جانبی منفی شود. از شایع‌ترین عوارض مصرف بیش از حد روی می‌توان به مسمویت اشاره کرد که می‌تواند علائم حاد و مزمن را ایجاد کند.

فواید و ضرر های قرص زینک

علائم مسمویت عبارتند از:

  1. تهوع و استفراغ
  2. اسهال
  3. گرفتگی و درد شکم
  4. سردرد

مصرف بیش از حد روی همچنین می‌تواند باعث کمبود سایر مواد مغذی شود. به عنوان مثال، مصرف بالای روی می‌تواند در جذب مس و آهن شما اختلال ایجاد کند.

نحوه مصرف قرص زینک پلاس

به منظور جلوگیری از مصرف بیش از حد، از مکمل‌های روی با دوز بالا خودداری کنید، مگر اینکه پزشک توصیه کند. مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای مردان بالغ ۱۱ میلی گرم و برای زنان بالغ ۸ میلی گرم است. افرادی که باردار و شیرده هستند باید به ترتیب ۱۱ و ۱۲ میلی گرم در روز مصرف کنند.

افرادی که محدودیت‌های غذایی خاصی از جمله گیاهخواری دارند، ممکن است در تامین نیازهای خود به تنهایی از طریق رژیم غذایی مشکل داشته باشند. بنابراین، پیشنهاد ما به این افراد مصرف مکمل‌های زینک پلاس برای جبران کمبود روی و ویتامین‌های بدن است.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب