مکمل های غذایی + فواید و انواع آنها (بخش۲)

مکمل های آمینو اسیدی و کاربرد های عملی آنها:

بخصوص مواردی همچون آمینو های بی سی ای ای، کراتین و گلوتامین.

همانطور که خدمتتان عرض شد، شما هر ماده غذایی پروتئینی را که میل نمایید، بدنتان، در طی یک سری فرآیندهای بیوشیمیایی، پروتئین مصرف شده را به عناصر سازنده اش، تجزیه می کند که همان آمینو اسید ها، می باشد. در اینجا قصد وارد شدن به مواردی تخصصی را در این زمینه نداشته و تنها به موارد کاربردی این امر، می پردازم.

۱- لوسین، ایزولوسین و والین

شما میتوانید انواع مکمل های BCAA را اینجا مشاهده کنید.

سه آمینو اسید وجود دارند که نقشی اساسی را در رشد عضلات هر فرد بازی مینماید. می توانند در زمانهایی که بدن کمبود انرژی داشته، به گلوکز خون مبدل شده و به عنوان انرژی مصرف شوند و ضمن داشتن عملکردهای اساس دیگر، نقش بلوک های ترمیم کننده بافت عضلانی، که پس از هر جلسه تمرینی، دچار آسیبی هایی میکروسکوپی می شوند را، بازی نموده و به تدریج، موجبات افزایش حجم توده عضلات تمرین داده شده را، فراهم می آورند.

این سه آمینو اسید شامل لوسین، ایزولوسین و والین بوده که به آمینو اسیدهای شاخه دار نیز، معروف می باشند.

در ورزش بدنسازی، اینها یک جایگاه ویژه را به همین دلایل ذکر شده، به خود اختصاص داده، به همین علت، به شکل مکمل غذایی تولید و عرضه شده و از دسته مکمل های پر مصرف مقابله کننده با فرآیند کاتابولیسم یا تحلیل عضلات و تقویت کننده آنابولیسم یا افزایش دهنده حجم عضلات، هستند.

این مکمل را، بهتر است بر طبق رویه استفاده ای که سازنده پیشنهاد نموده، در زمانهایی فرضا صبح ناشتا، بلافاصله قبل از تمرین، در طی یک جلسه تمرینی و بلافاصله پس از آن، استفاده نمود تا تاثیرات حداکثری آن را بتوان مشاهده کرد.

۲-گلوتامین:

آمینو اسید دیگری است که به نوعی فراوان ترین آنها در بافت عضلانی بوده، ضمن داشتن خاصیت جلوگیری کننده از کاهش حجم توده عضلانی، بخصوص در دوران کاهش وزن بافت چربی و همچنین تقویت روند افزایش وزن ماهیچه ها، به ویژه در دوره افزایش حجم، می تواند ورزشکاران پرورش اندام را، در رسیدن به اهداف مربوطه، یاری رساند.

برخی منابع ذکر می کنند که این آمینو اسید، موجب افزایش ترشح هورمون رشد شده که از تاثیرات این هورمون در بدن می توان به همین کاهش وزن بافت چربی و افزایش حجم توده عضلانی، اشاره نمود. از سوی دیگر، این آمینو اسید، می تواند روند ریکاوری سیستم عضلانی را تسریع بخشیده، لذا ورزشکار را قادر خواهد ساخت تا بتواند فواصل زمانی استراحت میان جلسات تمرینی خود را کاهش داده تا به نوعی بر سرعت پیشرفت و نائل شده به اهداف مورد نظر، بی افزاید.

شما میتوانید انواع مکمل های گلوتامین را در وبسایت جوردارو مشاهده کنید.

در خصوص زمان و مقدار مصرف مکمل گلوتامین، می بایستی ذکر شود که در صبح ناشتا، بلافاصله پس از تمرین و قبل از خواب، یک قاشق چای خوری، که تقریبا 5 گرم می شود را، مصرف کرده، تا تاثیرات آن به صورتی چشمگیر، مشاهده شود. ضمنا این مکمل در کنار بی سی ای ای، به نوعی می توانند تاثیرات مفید یکدیگر را تقویت کرده، روند افزایش حجم توده عضلات در دوران افزایش وزن و حفظ این وزن عضلانی در زمان کاهش بافت چربی را تسریع بخشند.

۳-کراتین:

انواع مکمل های کراتین را میتوانید در وبسایت جوردارو مشاهده کنید.

مکمل دیگر پر کاربرد، کراتین بوده که در اصل به نوعی در بدن آدمی از آمینو اسید های آرژنین،گلیسین و میتیونین، ساخته می شود .برخی تحقیقات و بررسی ها نشان داده که افراد ورزشکاری که از این مکمل غذایی استفاده می کنند، تا 4.5 کیلوگرم افزایش وزن را تجربه کرده و همچنین به طور قابل توجهی قوای بدنی آنها افزایش پیدا کرده است. این ماده از طرق مختلف در بدن عمل می کند.

اول اینکه باعث می شود شما بتوانید در طی تکرارهایی که با وزنه تمرین می کنید عملکرد سریعتری داشته باشید. این شمارا در کسب قدرت و سایز روزافزون یاری می رساند. کراتین همچنین باعث می شود که مقدار آب ذخیره شده در سلولهای ماهیچه ای شما افزایش یابد که این خود باعث افزایش حجم کل ماهیچه می شود. همچنین باعث افزایش سطح فاکتور رشدی به نام  (insulin like growth factor-1) (IGF-1) شده که عاملی جهت تسهیل رشد ماهیچه ها می باشد.

نحوه استفاده  می تواند به اینگونه باشد که، شما 2 الی 5 گرم از یک نوع کراتین مانند مونوهیدرات،کراتین اتیل استر،کراتین آلفا کتوگلوترات یا کراتین مالات را با پروتئین قبل از تمرین خود مخلوط کرده و میل نمایید. این کار باعث می شود که عضلات شما از این ماده اشباع گشته و آماده یک تمرین سخت شوند. تحقیقات گسترده ای نیز، نشان داده که همین نوع مونوهیدرات آن، از همه بهتر و کاربردی تر است.

همچنین بایستی همین محلول را بلافاصله بعد از تمرین به علاوه 40 الی 100 گرم قند ساده مصرف کنید تا باعث تقویت خواص آنابولیزان انسولین و فاکتور رشدی که قبلا ذکر شد، شود.

در روزهایی که تمرین ندارید بایستی 2 ای 5 گرم کراتین را به همراه صبحانه خود که حاوی کربوهیدرات نیز می باشد، میل بفرمایید.

توجه:

در انتهای این بخش، بایستی این نکته را خدمتتان گوشزده نمایم که تاثیرات مثبت مکمل های غذایی، چه مکمل های طراحی شده به جهت افزایش وزن، چه مکمل های کاهش دهنده وزن بافت چربی، همگی در درجه اول به داشتن یک رژیم غذایی حساب شده، وابسته بوده، سپس مکمل ها وارد گود شده و تغذیه پایه را تکمیل می کنند و در نهایت ورزشکار را در رسیدن به اهداف مورد نظرش، یاری می رسانند.

مطالب مرتبط: شما میتوانید ادامه این مقاله را از اینجا مطالعه کنید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب