نحوه مصرف مکمل کلسیم و فرآورده های آن

کلسیم یکی از عناصر اصلی بدن انسان است که بیشتر آن در استخوان‌ها و دندان‌ها وجود دارد و کمبود آن موجب پوکی استخوان می‌شود. درکنار این مقدار ۱٪ از کلسیم بدن نیز در سایر نقاط بدن وجود دارد که همین مقدار به‌ظاهر کم اعمال مهم زیادی انجام می‌دهد. مثلاً انقباض ماهیچه‌های ما وابسته به وجود کلسیم است. با توجه به آمارهای وزارت بهداشت نزدیک به 90 درصد مردم به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه مصرف مکمل کلسیم و فرآورده های دیگر آن آشنا کنیم، با جوردادرو همراه باشید.

مکمل کلسیم

بعضی افراد به دلایل مختلفی کمبود کلسیم دارند و علاوه بر مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم، بنا به دستور پزشک، نیاز به مصرف قرص‌های مکمل کلسیم دارند.

جذب کلسیم در خون به‌صورت یون کلسیم و از طریق دیواره‌ی روده انجام می‌گیرد، یکی از عوامل مهم جذب کلسیم ویتامین دی است، به همین خاطر اکثر قرص‌های کلسیم مقادیری از ویتامین دی هم درون خود دارند.  به‌طورکلی دوزهای بالای ۵۰۰ میلی گرم از کلسیم به‌خوبی جذب بدن نمی‌شوند، پس درصورتی‌که نیاز به مصرف دوزهای بالا از مکمل کلسیم دارید، آن را در دو وعده‌ی صبح و شب مصرف کنید. برای تهیه مکمل کلسیم استئوکر به سایت جوردارو مراجعه کنید.

نحوه مصرف مکمل کلسیم و فرآورده های آن

در این مقاله می‌خوانید: نحوه مصرف مکمل کلسیم و فرآورده های آن

دو ملح پرمصرف از کلسیم عبارت‌اند از :

کلسیم کربنات

جذب این نوع مکمل کلسیم ‌با مصرف غذا افزایش می‌یابد. بهترین زمان مصرف قرص‌های کلسیم ۱ ساعت بعد از غذاست. البته افراد مبتلا به نارسایی کلیه باید دارو را طبق دستور پزشک خود مصرف کنند. برندهای مختلفی از این نوع مکمل کلسیم مثل osteoquinone وجود دارد. کلسیم کربنات در افرادی که داروهای معده مثل ‌فاموتیدین یا آنتی‌اسیدها را مصرف می‌کنند به‌خوبی جذب نمی‌شود. از طرفی ایجاد بعضی عوارض گوارشی مثل یبوست، نفخ و آروغ زدن با مصرف مکمل‌های کلسیم کربنات رایج است ، به همین خاطر بهتر است افراد دارای مشکلات گوارشی کلسیم‌ سیترات مصرف کنند.

کلسیم‌ سیترات

کلسیم سیترات نیازی به اسید معده برای جذب شدن ندارد و همچنین نسبت به شکل دیگر آن به نام کربنات کلسیم عوارض جانبی کمتر ازجمله گاز، نفخ یا یبوست به همراه دارد. بنابراین سیترات کلسیم برای افرادی که معده آن‌ها اسید کمتری تولید می‌کند ازجمله افراد مسن بهترین گزینه محسوب می‌شود. این ماده با معده‌ی خالی هم به‌خوبی جذب می‌شود. ورزشکاران نیز این مکمل کلسیم را به‌منظور تقویت عضلات و استخوان‌های خود مصرف می‌کنند برندهای مختلفی از کلسیم سیترات مثل سوپراکل یا سوپرابیون و… در داروخانه موجود است.

منابع غذایی حاوی کلسیم

چند نمونه از منابع غذایی سرشار از کلسیم را باهم می‌بینیم.

  • لبنیات
    هر بار صحبت از کلسیم می‌شود همه ما در مرحله اول لبنیات را به یاد می‌آوریم، درست است، مواد لبنی به‌ویژه شیر و ماست سرشار از کلسیم هستند. یک فنجان شیر 8 اونسی حاوی 300 میلی‌گرم کلسیم است.
  • ماهی
    بسیاری از ماهی‌ها مثل ماهی ساردین و ماهی قزل آلا و دیگر ماهی‌های چرب، سرشار از ویتامین دی هستند. ویتامین دی از مواد ضروری برای جذب کلسیم در بدن به شمار می‌رود، همچنین ماهی حاوی مقادیر فراوانی از امگا3 نیز هست که از مواد مفید برای تقویت استخوان‌هاست.
  • مغزها و دانه‌ها
    جذب کلسیم یا عدم دفع آن در ادرار به مواد مختلفی وابسته است. برای مثال مصرف منظم امگا3 باعث افزایش جذب کلسیم از روده‌ها می‌شود، بذر کتان، کانولا، بادام و گردو حاوی مقادیر زیادی از امگا3 هستند. پتاسیم مانع دفع کلسیم از طریق ادرار می‌شود. بادام‌زمینی و بادام حاوی مقادیر زیادی از پتاسیم هستند.
منابع غذایی حاوی کلسیم

منابع غذایی فراوانی وجود دارند که سرشار از کلسیم هستند و اکثر افراد عادی در صورت داشتن یک رژیم غذایی مناسب نیازی به مصرف مکمل‌ کلسیم ندارند.

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب