آشنایی با بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مولتی ویتامین ها

ویتامین‌ها ترکیبات طبیعی هستند که بدن انسان برای تنظیم متابولیسم مواد غذایی، برخی اعمال حیاتی و به طور کلی سلامت عمومی به مقدار بسیار کمی از آنها نیاز دارد. با این حال کمبود ویتامین ها در بدن می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف شود و سلامت انسان را به خطر بیاندازد. با توجه به اینکه کمبود برخی از ویتامین در میان جامعه بسیار شایع است. پزشکان مکمل های ویتامینی و مولتی ویتامین ها را برای کنترل سلامت عمومی شما توصیه می‌کنند. در این مقاله ضمن معرفی انواع این ترکیبات ارزشمند، به بررسی بهترین زمان مصرف ویتامین ها و مولتی ویتامین ها خواهیم پرداخت. با جوردارو همراه باشید.

انواع ویتامین ‌ها

بهترین منبع ویتامین‌ها مواد غذایی هستند اما بسیاری افراد بواسطه تغذیه نادرست نیاز به مصرف مکمل‌های ویتامینی و مولتی ویتامین‌ها دارند. به طور کلی ویتامین‌ ها به دو دسته‌ی ویتامین‌های محلول در آب و ویتامین‌های محلول در چربی تقسیم می‌شوند.

ویتامین‌های محلول در آب

شامل (ویتامین گروه B مثل فولیک اسید، B12، B6 و B12) و ویتامین C می‌باشند. بدن انسان به طور طبیعی قادر به تولید یا ذخیره‌ی ویتامین های محلول نیست و مدت زمانی طولانی نیز در بدن باقی نمی‌مانند. به همین دلیل این ویتامین ها باید هر روز مصرف شوند. با توجه به اینکه این نوع ویتامین ها محلول در آب هستند مصرف مقدار اضافی آن‌ها از طریق ادرار از بدن دفع می‌شوند. اما ویتامین های محلول در آب را چه موقعی مصرف کنیم:

  • ویتامین c را در هر زمانی از روز با یا بدون غذا می توانید صرف کنید.
  • بهترین زمان دریافت ویتامین های گروه ب و مولتی ویتامین‌ها صبح‌ها است. زیرا باعث بهبود عملکرد مغز ، تحریک سوخت و ساز بدن و افزایش انرژی می‌شوند.

ویتامین‌های محلول در چربی

ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین‌های A،D،E وK هستند که به طور معمول در بافت چربی یا کبد ذخیره می‌شوند. بدن انسان قادر به ذخیره این نوع ویتامین از چند روز تا چند ماه است. به همین دلیل دریافت بیش از حد آنها میتواند خطرناک باشد.  ویتامین های محلول در چربی را چه موقعی مصرف کنیم:

  • از آنجایی که جذب ویتامین‌های محلول در چربی همراه غذا افزایش می‌یابد. پس بهتر است ویتامین‌های A,D,E,K همراه غذا مصرف شوند. وقتی بدن مقدار اضافی از ویتامین‌های محلول در چربی را دریافت کند آن را در کبد ذخیره می‌کند.

مولتی ویتامین ها

  • مولتی ویتامین ها می توانند در هر زمانی از روز مصرف شوند. اگرچه به دلیل وجود ویتامین ها گروه B بهتر است در ابتدای روز مصرف شوند.
  • برای کاهش عوارض گوارشی می‌توانید آن ها را با غذا صرف کنید.
  • معمولا پزشکان این دسته از مکمل‌ها را به افراد مسن، خانم های باردار، گیاه خواران، افرادی که رژیم غذایی کم کالری دارند توصیه می‌کنند.

توجه داشته باشید که مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین می‌تواند برای سلامت عمومی بدن مفید باشد اما دریافت بیش از حد بعضی از ویتامین‌ها می‌تواند مضر باشد. همچنین بعضی از این ویتامین‌ها با بعضی از داروها تداخل دارند. مثلاً مصرف همزمان ویتامین K با داروی وارفارین تداخل دارد. پس داروها را بیش از حد توصیه شده استفاده نکنید. برای تهیه قرص جوشان مولتی ویتامین مینرال ویتافیز می‌توانید به صفحه خرید این محصول در سایت جوردارو مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی: ویتامین D را چگونه مصرف کنیم؟

“>

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب