۴ راهکار برای افزایش قد

طول قد:

طول قد افراد به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال عوامل ژنتیکی به میزان ۶۰ تا ۸۰ درصد در قد نهایی شما موثر هستند. عوامل محیطی مختلفی مثل تغذیه و ورزش نیز از عوامل باقیمانده هستند.

بیشتر افراد از سن ۱ سالگی تا زمان بلوغ، هر سال ۵ سانتی‌متر به قدشان اضافه می‌شود.
هنگام شروع بلوغ ممکن است با سرعت ۱۰ سانتی‌متر در سال رشد کنید. با این وجود سرعت رشد در هر فرد متفاوت است.
در دختران، این جهش رشد معمولاً در اوایل سال‌های نوجوانی شروع می‌شود. پسرها ممکن است این افزایش ناگهانی قد را تا پایان نوجوانی تجربه نکنند.
به طور کلی بعد از گذراندن دوران بلوغ، تفزایش قد متوقف می‌شود به عبارتی بعد از سن بلوغ بعید است بتوانید قد خود را افزایش دهید. اگرچه راه‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید در طول دوران بلوغ انجام دهید تا از حداکثر پتانسیل خود برای افزایش قد استفاده کنید. البته در بزرگسالی هم باید برای سلامت عمومی بدن و حفظ قدتان این موارد را ادامه دهید.

۱. مصرف رژیم غذایی متعادل

در طول سن رشد، ضروری است که همه‌ی مواد مغذی که بدن نیاز دارد را مصرف کنید. رژیم غذایی شما باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه‌ و سبزیجات تازه
  • غلات
  • پروتئین‌ها
  • لبنیات

همچنین باید مصرف مواد غذایی حاوی مواد زیر را محدود کنید:

  • شکر
  • چربی های ترانس و اشباع

برای جلوگیری از کاهش قد در اثر افزایش سن یا بیماری زمینه‌ای، مصرف کلسیم خود را افزایش دهید. معمولا توصیه می‌شود برای جلوگیری از کاهش چگالی استخوان‌ها، خانم‌های بالای ۵۰ سال و آقایان بالای ۷۰ سال روزانه ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند. همچنین ویتامین دی هم به افزایش سلامت استخوان کمک می‌کند. اگر به اندازه‌ی کافی ویتامین دی دریافت نمی‌کنید با پزشک راجع به مصرف مکمل‌های ویتامین دی صحبت کنید.

۲. مصرف مکمل‌ها

مصرف مکمل‌ها برای افزایش قد فقط در موارد مشخصی موثر هستند. بعد از پایان سن رشد، بدون توجه به اینکه برچسب مکمل چه چیزی را تبلیغ می کند، هیچ شانسی برای افزایش قد وجود ندارد.
کلسیم، زینک، ویتامین دی با همدیگر در حفظ سلامت دندان و استخوان‌ها نقش دارند. همچنین ویتامین دی میزان جذب کلسیم را افزایش می دهد.
آل آرژنین نیز با تحریک تولید هورمون رشد باعث افزایش قد می‌شود.

۳. خواب کافی

کم خوابی های گاه به گاه در درازمدت روی قد شما تاثیر نمی گذارد. اما اگر در دوران نوجوانی به طور منظم ساعت کمتر از مقدار توصیه شده باشد، ممکن است منجر به عوارض مختلفی از جمله اختلال در رشد شود. این به این دلیل است که بدن هنگام خواب هورمون رشد را آزاد می‌کند. در صورتی که خواب کافی نداشته باشید این هورمون به میزان کافی تولید نمی‌شود.

۴. فعالیت داشته باشید

ورزش منظم فواید زیادی دارد. عضلات و استخوان‌ها را قوی می‌کند، به حف یک وزن سالم کمک می‌کند و تولید هورمون رشد را تحریک می‌کند. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش داشته باشند.

ستون فقرات شما باید به طور طبیعی در سه محل انحنا داشته باشد. اگر مرتباً در حال خم شدن هستید، این انحناها ممکن است برای سازگاری با وضعیت جدید شما تغییر کنند. این موضوع می تواند باعث درد در گردن و کمر شود و کوتاه شدن قد شود.
مهم این است که مراقب نحوه ایستادن، نشستن و خوابیدن خود باشید. همچنین می توانید تمریناتی را که برای بهبود وضعیت بدن در طول زمان طراحی شده اند، انجام دهید. اگر مطمئن نیستید که از کجا شروع کنید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند به ایجاد یک برنامه ورزشی که برای شما مناسب است کمک کند.

طول قد به عوامل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی و تغذیه بستگی دارد. تا قبل از پایان سن رشد و بسته شدن صفحات استخوانی، با راهکارهایی از جمله تغذیه‌ی مناسب، ورزش کردن، خواب کافی و مصرف مکمل‌هایی مثل کلسیم، زینک و ویتامین دی می‌توان به رسیدن به حداکثر میزان رشد کمک کرد.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب