مکمل های غذایی برای افزایش وزن

مکمل های غذایی افزایش دهنده وزن

خیلی از عزیزان، به خصوص ورزشکاران رشته پرورش اندام , دارای ژنتیک اصطلاحا لاغر پیکر یا همان اکتومورف، هستند. در خصوص کسب وزن ناشی از افزایش حجم توده عضلانی، به شدت با مشکل روبرو بوده که معمولا این امر از بالا بودن نرخ سوخت و ساز این افراد، ناشی می شود. یعنی به زبان ساده تر، هر چقدر غذا میل می کنند، باز هم بر وزن ایشان افزوده نمی شود.

در درجه اول، زمانی که به تغذیه این عزیزان نگاهی می اندازی، متوجه می شوی که ایشان واقعا دارای برنامه غذایی مدون و منظمی نیستند. بلکه به قول معروف هر چه دم دستشان است را میل می کنند. خواه آن ماده غذایی از دسته مواد غذایی با کیفیت و ارزش غذایی درخور باشد. خواه تنقلاتی مانند شیرینی جات و یا فست فودها باشد که در حقیقت دارای ارزش غذایی و دانسیته کالری مناسبی، نمی باشند.

دانسیته کالری:

دانسیته کالری، اصطلاحی است که برای مواد غذایی با کیفیت و ارزش غذایی بالایی کاربرد داشته که در مقدار و حجم اندک این نوع مواد، کالری بالا و با کیفیتی نهفته است. ضمن اینکه ارزش غذایی بالایی نیز دارند. برای مثال تخم مرغ، شیر، خشکبار و امثال اینها. یک فرد لاغر پیکر که خواهان افزایش وزن با کیفیت می باشد، یعنی افزایش وزن ناشی از افزایش حجم توده عضلانی، بایستی در درجه اول به دنبال کسب کالری از اینگونه مواد غذایی، باشد.

حال برخی اوقات پیش می آید که فرد، به علت مشغله کاری و یاد کمبود وقت، زمان لازم را برای تهیه و استفاده از این دسته از مواد غذایی را نداشته و نمی تواند به درستی، رژیم غذایی افزایش وزن خود را رعایت نمایید. در اینجاست که مکمل های غذایی همانند مکمل اصطلاحا گینر شرکت PhD، به نام Advanced Mass، می تواند وارد ماجرا شده و بدن ورزشکار یا فردی که خواهان کسب وزن با کیفیت را دارا است، تامین نماید.

gainer:

این دسته از مکمل های غذایی، ضمن اینکه دارای کالری با کیفیتی بوده، یعنی از مواد غذایی با ارزش غذایی بالایی تامین شده است، حاوی عناصر ریز مغذی مانند املاح معدنی و ویتامین ها بوده، تا به این شکل، بدن فرد را به گونه ای ماثر از درشت مغذی ها و ریز مغذی ها، تغذیه نماید. به این شکل هم به نوعی برای افزایش حجم توده عضلانی مانند پیشتیبان عمل نموده و هم سیستم ایمنی بدن را تقویت می نماید و بر سرعت بازیابی عضلات و سیستم عصبی، پس از یک جلسه تمرینی، به گونه ای ماثر، خواهد افزود. میتوانید لیستی از gainer ها برای ورزشکاران و برای کودکان را مشاهده کنید.

طرز مصرف gainer ها :

این دسته از مکمل ها را، بر حسب دستور مصرف سازنده، در اکثر اوقات، حتی می شود با ماده غذایی با دانسیته ای (چگال) همانند شیر مخلوط نمود تا به صورت کلی، خواص غذایی مکمل را افزایش داده و بر میزان کالری دریافتی فرد، آن هم از نوع با کیفیتش، به شکلی درخور، افزود. برای این نوعی مکمل ها، معمولا ساعات مصرف خاصی تعریف نمی شود، فرضا به عنوان میان وعده و یا صبح ناشتا، بلافاصله پس از تمرین و یا قبل از خواب. حتی برای عزیزانی که دارای سرعت سوخت و ساز بسیار بالایی هستند، می توان یک وعده نیمه شب نیز در نظر گرفت که اگر فرد در نیمه های شب از خواب برخاست، این وعده از قبل حاضر شده و در محیط یخچال نگهداری شده را میل نموده تا مانند کشیدن ماشه به سمت افزایش وزنی با کیفیت، پیش رفت.

پروتئین های موجود در این گروه از مکمل های غذایی، دارای سرعت جذب متفاوتی بوده. تا به این وسیله، بتوانند عضلات فرد استفاده کننده را در بازه گسترده ای از زمان مصرف، تغذیه نمایند. معمولا این مکمل ها حاوی پروتئین وی ایزولیت و آلبومین سفیده تخم مرغ که دارای سرعت هضم و جذب بالایی بوده، وی کنستانتره با سرعت جذبی آهسته تر و در نهایت کازئین شیر که سرعت جذب آهسته ای دارد بوده تا به این شکل بدن فرد را به صورت مداوم، تا چند ساعت پس از مصرف، به صورت تدریجی تغذیه کرده و روند بازیابی عضلات را پس از یک جلسه تمرینی شدید، بر عهده بگیرند.

 

قرص های مخمر:

گروه دیگری از مکمل های غذایی نیز وجود دارند که به نوعی، عزیزانی را که دارای کمبود اشتها بوده، یاری رسانده و میل ایشان را به استفاده از منابع غذایی، تا حدود زیادی، افزایش می دهند. بسیاری از عزیزانی که دارای کمبود وزن بوده، مشکلشان همین کمبود اشتها می باشد که با مکمل هایی مانند قرص های مخمر که سرشار از ویتامین های گروه B بوده، تا حدود زیادی برطرف شده و به این شکل، فرد وادار می شود به میزان بیشتری به تغذیه پرداخته، مقدار کالری روزانه ایشان افزایش داشته و به تناسب آن، فرد افزایش وزنی با کیفیت را تجربه می نماید.

 

مصرف چه مواد غذایی به افزایش وزن و حجم توده بدن کمک میکند؟

در کنار این مکمل ها، فرد ورزشکار و یا عزیزانی که قصد افزایش وزن و حجم توده عضلانی را دارا هستند، می توانند در میان وعده های خود از خشکباری مانند گردو، بادام زمینی، کشمش و نخودچی، همگی بو داده نشده (بدون نمک)، بهره برده، چرا که این دسته از مواد غذایی، به نوعی دارای بالاترین چگالی کالری بوده و در حجم اندک خود، کالری بالایی را به فرد تحویل داده که بسیار هم با کیفیت می باشد. همچنین خشکباری این چنینی، غنی از پروتئین بوده که خود نیز می تواند روند ریکاوری عضلانی را تسریع بخشیده و به بازیابی سیستم عصبی، پس از یک جلسه تمرینی، کمک شایانی، نمایند.

توجه:

در اینجا یک توصیه کلی که می تواند همانند یک راهنما جهت عزیزانی که قصد افزایش وزنی با کیفیت را دارا می باشند، ارائه می نمایم. می توانید میان وعده هایی را برای خود ترتیب داده و در آنها، مواد غذایی مانند خشکباری که از آنها نام برده شده، فرضا بادام زمینی به تعداد 15 الی 20 عدد و یا 5 عدد گردو یا یک مشک نخودچی و کشمش را میل نمایید، یا اینکه 5 تا ده عدد بادام زمینی بعلاوه دو تا سه عدد تخم مرغ آبپر یا اینکه از مکمل های غذایی افزایش دهنده وزن همانند PhD Advanced Mass Gainer، بهره برده و بدن را با بالاترین کیفیت درشت مغذی ها و ریز مغذی ها، تغذیه نمایید. همچنین در صبح ناشتا، بلافاصه پس از تمرین و قبل از خواب، این مکمل شما را در رسیدن به اهداف مربوطه، به شدت یاری می رساند.

برای خواندن مقاله های مرتبط با بدنسازی اینجا را مطالعه کنید.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب