سافت ژل چیست؟

سافت ژل یک شکل دارویی خوراکی شبیه کپسول است. پوسته‌ی سافت ژل‌ها پایه‌ی ژلاتینی دارد و درون آن با مایع یا نیمه مایع پر شده است.

سافت ژل‌ها مزایای مختلفی هم برای مصرف کننده‌های دارو یا مکمل‌ها وهم تولیدکنندگان دارد. در این مقاله چند مورد از مزایای سافت ژل‌ها برای مصرف کننده ها را می‌خوانیم.

مزایای سافت ژل‌ها:

 ۱-بلع راحت:

 انعطاف پذیر بودن پوسته‌ی خارجی سافت ژل‌ها باعث می‌شود بلع راحت‌تری نسبت به قرص‌ها و کپسول‌های معمولی داشته باشند.

یکی از دلایلی که بسیاری از افراد قرص‌های معمولی را دوست ندارند مزه و بوی بد آن‌هاست. سافت ژل‌ها مزه‌ی بدی در دهان ایجاد نمی‌کنند‌ و بر خلاف بعضی از قرص‌ها بوی بدی هم نمی‌دهند‌.

softgel

Soft Gel

۲-هضم آسان و شروع اثر سریع‌تر:

پوسته‌ی ژلاتینی سافت ژل‌ها چند دقیقه بعد از رسیدن به معده حل می‌شوند و سافت ژل‌ها به راحتی هضم می‌شوند‌.

سافت ژل‌ها سریع‌تر از قرص‌ها جذب می‌شوند در نتیجه شروع اثر سریع‌تری هم دارند‌. همچنین سافت ژل‌ها نسبت به قرص یا کپسول‌ها کمتر باعث ایجاد ناراحتی معده می‌شوند.

سافت ژل‌ها برای مصرف روغن‌ها و داروهای محلول در چربی هم بسیار ایده آل هستند.

 ۳-افزایش جذب:

یکی از مهم‌ترین فواید سافت ژل‌ها این است که جذب بیشتری دارند‌. محتوای درون سافت ژل‌ها بیشتر از قرص‌ها جذب می‌شود در نتیجه معمولاً سافت ژل‌ها قوی‌تر از قرص‌ها هستند. داروهایی که جذب کمی دارند با این شکل دارویی جذب بیشتری پیدا می‌کنند.

 ۴-پایداری بیشتر:

پوسته‌ی ژلاتینی سافت ژل‌ها از ماده‌ی دارویی داخل آن‌ها در مقابل عوامل محیطی محافظت می‌کند و باعث می‌شوند ماده‌ی دارویی نتواند با نور یا اکسیژن واکنش دهد. در نتیجه معمولاً سافت ژل‌ها ماندگاری بیشتری نسبت به قرص‌ها دارند.

 

معایب سافت ژل‌ها

بیشتر سافت ژل‌ها دارای ژلاتین حیوانی هستند در نتیجه سافت ژل‌ها گزینه‌ی مناسبی برای افراد گیاه خوار نیستند.

همچنین سافت ژل‌ها نسبت به قرص‌ها و کپسول‌های معمولی قیمت بیشتری دارند.

همانطور که در این مقاله خواندید سافت ژل‌ها مزایای مختلفی دارند‌ و بهترین اثر را در کمترین زمان ایجاد می‌کنند و کمترین عارضه‌ی گوارشی را دارند. داروها و مکمل‌های مختلفی به شکل سافت ژل ساخته شده‌اند و ما برای مصرف بسیاری از مکمل‌ها مثل کلسیم و ویتامین دی و مولتی ویتامین و یا داروهایی مثل ایبوپروفن و استامینوفن میتونیم بین قرص یا سافت ژل حق انتخاب داشته باشیم.

 

 

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب