دیابت چیست؟

بیماری دیابت چگونگی استفاده‌ی بدن از قند را مختل می‌کند.

تمام سلول‌های بدن برای عملکرد نرمال به قند نیاز دارند. قند با کمک هورمون انسولین وارد سلول‌ها می‌شود. در افراد مبتلا به دیابت، انسولین به مقدار کافی در بدن وجود ندارد یا  بدن قادر به پاسخگویی به انسولین نیست. در نتیجه قند نمی‌تواند وارد سلول‌ها شود و در خون تجمع پیدا کرده و قند خون افزایش پیدا می‌کند.

انواع دیابت:

دو نوع اصلی دیابت وجود دارد. در افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ انسولین کمی ساخته می‌شود یا انسولین وجود ندارد‌‌. در دیابت نوع 2 گاهی اوقات مقدار زیادی انسولین ساخته می‌شود ولی سلول‌ها قادر به شناسایی انسولین نیستند.

 

علائم دیابت نوع ۱:

 

  • تشنگی شدید
  • خستگی شدید
  • تکرر ادرار
  • کاهش وزن
  • تاری دید

 

 

 

درمان دیابت نوع ۱:

درمان دیابت نوع ۱ شامل دو  قسمت است:

  • اندازه‌گیری ‌مرتب قند خون برای اطمینان از اینکه قند خیلی بالا یا پایین نیست. پزشک نحوه‌ی اندازه‌گیری قند را برای شما توضیح می‌دهد.
  • استفاده از انسولین برای نگه داشتن قند در محدوده‌ی نرمال

همچنین افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ باید به دقت مراقب مقدار وعده‌های غذایی مصرفی و میزان فعالیت خود باشند. غذا خوردن قند خون را بالا می‌برد و فعالیت قند خون را پایین می‌آورد. افراد مبتلا به دیابت می‌توانند برنامه‌ی غذایی نرمال و فعالیت داشته باشند و همه‌ی کارهایی که افراد دیگر انجام می‌دهند را انجام دهند.

کارهای دیگری نیز هستند که برای سالم ‌ماندن می‌توانید انجام دهید. سیگار نکشید و هر سال واکسن آنفولانزا را دریافت کنید. بعضی افراد باید برای پیشگیری از پنومونی نیز واکسن بزنند. 

پزشک با اندازه گیری A1c میانگین سطح قند خون در طی ۳ ماه گذشته را متوجه می‌شود.مقدار نرمال A1c در افراد سالم کمتر ۵.۷٪ و در افراد مبتلا به دیابت باید کمتر از ۷٪ باشد. نتیجه‌ی این آزمایش به تصمیم‌گیری برای تنظیم داروهای شما کمک می‌کند. ممکن است پزشک مقدار کلسترول و فشار خون شما را نیز اندازه‌گیری کند. بسیار مهم است که به صورت مرتب و در زمان‌های تعیین شده به پزشک خود مراجعه کنید‌.

از کجا بفهمیم دیابت داریم؟

پزشک با تجویز آزمایش خون و آزمایش fbs (قند خون ناشتا) متوجه دیابت می‌شود.

دیابت نوع ۲:

هدف از درمان دیابت نوع ۲:

  • نگه داشتن قند خون در سطح هدف
  • پیشگیری از مشکلاتی که در افراد دیابتی ممکن است اتفاق بیفتد.
دیابت نوع ۲ چگونه کنترل می‌شود؟
  • تغییر برنامه‌ی غذایی
  • تغییر سبک زندگی
  • مصرف دارو

پزشک برنامه درمانی مناسب شما را به شما آموزش می‌دهد.

blood sugar test

چگونگی تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی

ممکن است پزشک موارد زیر را به شما توصیه کند:

  • کاهش وزن
  • مصرف غذاهای سالم
  • ورزش منظم
  • نکشیدن سیگار

ایجاد این تغییرات در سبک زندگی به اندازه مصرف داروهایتان مهم است.

چه داروهایی برای کنترل دیابت نوع ۲ مصرف می‌شود؟

داروهای مختلفی در دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود. اولین دارویی که برای بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز می‌شود، قرص متفورمین است‌.

از کجا بدانم درمان مؤثر است؟

پزشک با تجویز نوعی آزمایش خون به نام تست  A1C  متوجه سطح قند خون شما در طول ۳ ماه گذشته می‌شود.

راه دیگر این است که خودتان قند خونتان را اندازه گیری کنید. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نیازی نیست این کار را انجام دهند. برای اندازه گیری از دستگاه تست قند خون استفاده می‌شود. اگر پزشک استفاده از این دستگاه را به شما توصیه کند، زمان و نحوه‌ی استفاده از آن را به شما آموزش خواهد داد.

اگر بعد از ۲ تا ۳ ماه مصرف متفورمین قند خون شما هنوز بالا باشد، ممکن است پزشک دوز دارو را زیاد کند. وقتی بعد از تجویز بالاترین دوز ممکن، قند هنوز بالا باشد؛ پزشک یک داروی دیگر نیز اضافه می‌کند.

انتخاب دارو به عوامل مختلفی شامل وزن شما، مشکلات سلامتی دیگر و بستگی دارد.

مکمل های کمک کننده به افراد دیابتی:

۱-مولتی ویتامین دیابتی: 

این قرص ها برای کمک به سلامت عمومی بدن، تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن افراد دیابتی بکار میرود. این مولتی ویتامین ها فاقد گلوتن، لاکتوز و رنگ مصنوعی هستند . مانند: قرص دیابت نوتری پک ویواتونقرص دیابتون ویتابیوتیکس

۲- انترامیل ها :

یک غذای کامل برای بیمارانی که دارای محدودیت دریافت کربو هیدرات مانند بیماران دیابتی، هیپرو گلایسی است که شامل چربی های اصلاح شده ویک مخلوط ویژه محسوب می شود. این فراورده دارای کاربردهای زیادی از جمله کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش، از بروز اسهال و یبوست جلوگیری می کند. در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با کاربرد، عوارض، ترکیبات، تداخل دارویی، منع مصرف، نحوه ی نگه داری، شرایط نگه داری از این فراورده آشنا می کنیم.حاوی ویتامین و مواد معدنی، حاوی فیبر جو دوسر ،اینولین و گوارکام خارج شده از گیاه گوار است.همینطور حاوی انرژی و پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا است. فاقد گلوتن و لاکتوز کمی دارد. برایخرید انترامیل از سایت جوردارو اینجا را کلیک کنید.

۳-کروم ها: 

این قرص ها کمک به حفظ سطح طبیعی قند خون میکند. موثر در تنظیم متابولیسم طبیعی بدن  است . از عناصر ضروری و دارای نقش های متفاوت در بدن است . برای دیدن لیستی از قرص های کروم اینجا را مشاهده کنید.

۴- شیرین کننده ها :

جایگزین مناسب برای قند و شکر طبیعی است. مناسب افراد چاق یا در آستانه ی چاقی و افراد دیابتی و دارای رژیم غذایی است . حاوی سوکرالوز است .در مدل های مختلف قرص و پودرو ساشه وجود دارد که میتوانید برای مشاهده اینجا را کلیلک کنید .

انسولین چیست؟

انسولین قند خون را پایین می‌آورد. این دارو معمولاً به صورت زیرجلدی استفاده می‌شود و خود فرد می‌تواند آن را تزریق کند. در صورتی که پزشک برای شما انسولین تجویز کند، نحوه‌ی تزریق آن را به شما آموزش خواهد داد.

انواع مختلفی از انسولین وجود دارد. بعضی از آن‌ها سریع اثر می‌گذارند و اثر آن‌ها زودتر از بین می‌رود در حالی که بعضی دیگر طولانی اثر هستند.

مقدار مصرف انسولین، زمان ‌مصرف و زمان اندازه‌گیری قند خون را پزشک به شما می‌گوید.

 چرا در افراد دیابتی نگه داشتن قند در محدوده‌ی نرمال مهم است؟

قند خون بالا می‌تواند موجب مشکلات جدی در طول زمان مثل آسیب به عصب‌ها، مشکلات بینایی، مشکلات کلیوی، درد یا کاهش حس در دست و پا، نیاز به قطع انگشتان دست، پا یا سایز قسمت‌های بدن، بیماری‌های قلبی و سکته شود.

 پایین بودن قندخون نیز باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود و می‌تواند باعث ضربان قلب سریع، لرزش و تعریق شود. قند خون پایین می‌تواند موجب ایجاد مشکلات جدی‌تری مثل سردرد، خواب آلودگی شدید، غش کردن یا حتی تشنج  هم بشود.

چرا در افراد دیابتی پایین نگه داشتن فشار خون و کلسترول مهم است؟

افراد دیابتی نسبت به سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی و سکته هستند. پایین نگه داشتن فشار خون و کلسترول این خطر را پایین می‌آورد. اگر پزشک برای شما داروی فشار خون یا پایین آورنده‌ی چربی تجویز کرد، حتماً آن‌ها را مصرف کنید. مطالعات نشان می‌دهند این داروها می‌توانند از حمله‌ی قلبی، سکته و حتی مرگ پیشگیری کنند.

 

هایپوگلایسمی (افت قند خون):

عارضه‌ای که بعضی از داروهای دیابت دارند این است که می‌توانند باعث هیپوگلیسیمی یا افت قند خون شوند.

قند خون پایین باید سریعاً درمان شود زیرا می‌تواند خطرناک باشد.

 علائم افت قند خون شامل‌ موارد زیر می‌شود:

  • تعریق و لرزش
  • احساس گرسنگی

قند خون پایین باید سریعاً درمان شود زیرا می‌تواند خطرناک باشد.

 در مقاله های بعدی راجع به افت قند خون و قند خون نرمال توضیحات بیشتری داده می شود.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب