شیردهی و تغذیه مادران در این دوران

شیردهی

همانطور که می‌دانید تغذیه با شیرمادر فقط یک سبک زندگی یا انتخاب شخصی نیست بلکه یک نوع سرمایه‌گذاری برای سلامتی کودک و مادر است.

همه‌ی متخصصان توصیه می‌کنند که نوزادان در۶ ماه اول زندگی فقط از شیر مادر تغذیه کنند و بعد از آن در کنار غذاهای کمکی از شیر مادر هم تغذیه کنند. این‌که چند وقت یک بار باید به کودک خود شیر دهید به کودک شما بستگی دارد. برای مثال نوزادان معمولا نیاز دارند هر ۲-۳ ساعت شیر بخورند. در دو ماهگی هر ۳-۴ ساعت معمول است و در ۶ ماهگی بیشتر بچه هر ۴-۵ ساعت یک‌ بار شیر می‌خورند.

 

فواید شیرمادر برای کودک👶

  • شیر مادر بهترین مواد مغذی را برای نوزادان فراهم می‌کند و مخلوط کاملی از ویتامین‌ها، پروتئین، چربی و هر چیزی است که کودک شما برای رشد نیاز دارد، درحالیکه نسبت به شیرخشک هضم راحت تری دارد.
  •  شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که به کودک برای مبارزه به باکتری‌ها و ویروس‌ها کمک می‌کند.
  • احتمال ابتلای کودک به آسم و آلرژی را کاهش می دهد.
  • کودکانی که در ۶ ماه اول فقط از شیرمادر تغذیه می‌کنند، کمتر به مشکلاتی مثل بیماری‌های تنفسی، گوارشی (اسهال و استفراغ) و عفونت گوش دچار می‌شوند.
  • در بعضی از مطالعات نشان داده شده است کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند، آی‌کیوی بالاتری دارند. 
  • تماس فیزیکی، لمس پوستی و تماس چشمی همگی به پیوند کودک با شما و ایجاد احساس امنیت در کودک کمک می‌کند.
  • کودکانی که از شیرمادر تغذیه می‌کنند به خوبی وزن می‌گیرند و احتمال کمتری برای ابتلا به اضافه‌وزن دارند.
  • تغذیه با شیرمادر در پیشگیری از سندروم مرگ ناگهانی نوزاد هم موثر است.
  • در این کودکان، در آینده احتمال کمتری برای ابتلا به دیابت و بعضی از سرطان‌ها وجود دارد؛ هرچند مطالعات بیشتری برای تایید این مورد نیاز است. 

کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند، IQ بالاتری دارند.

 

فواید شیر مادر برای مادر 🤱

  • شیردهی موجب آزادسازی هورمون اکسی‌توسین می‌شود که به رحم کمک می‌کند تا به اندازه‌ی خود در قبل از بارداری برسد و می‌تواند خونریزی بعد از زایمان را هم‌ کاهش دهد. 
  • احتمال ابتلا به سرطان پستان و تخمدان ، فشار خون بالا، دیابت نوع دو و همچنین پوکی‌استخوان را کاهش می‌دهد.
  • شیردادن کالری زیادی مصرف می‌کند. پس به کم کردن وزنی که در بارداری اضافه شده است کمک می‌کند.

 

آیا شیر کافی برای نوزاد خود دارید؟

اولین روزهای تولد نوزاد، شیری  که در بدن مادر ساخته می‌شود، شیر اول یا آغوز نام دارد که کلستروم هم نامیده می‌شود. این شیر غلیظ و مایل به زرد است و مقدار کمی دارد اما معمولا برای رفع نیازهای غذایی نوزاد کافی‌ است. کلستروم به تکامل سیستم گوارشی نوزاد و آماده شدن نوزاد برای هضم شیر مادر کمک می‌کند.

کلستروم اولین مرحله از شیر مادر است. با گذشت زمان شیر مادر تغییر می‌کند تا با رشد کودک، مواد غذایی مورد نیاز او هم فراهم شود. مرحله‌ی دوم تولید شیر فاز انتقالی نام دارد که کلستروم به تدریج جایگزین شیر فاز سوم یعنی شیر کامل می‌شود. ۱۰ تا ۱۵ روز بعد از تولد شیر کامل می‌شود و همه ی موادی که نوزاد لازم دارد را فراهم‌ می‌کند.

وقتی نوزاد شیر بیشتری نیاز داشته باشد، بدن مادر هم به این نیاز پاسخ می دهد و شیر بیشتری تولید می‌شود. توصیه می شود در صورت امکان در شش ماه اول زندگی کودک فقط با شیر مادر تغذیه شود. تغذیه با شیر خشک موجب می‌شود شیر کمتری هم در سینه‌ها ساخته شود. 

 

تغذیه ی مادر در دوران شیردهی

تغذیه‌ی خوب مادر در دوران بارداری و شیردهی برای حفظ سلامتی هم مادر و هم کودک بسیار مهم است. به طور کلی مادران در طول دوران شیردهی به حدود ۳۳۰ تا ۴۰۰ کیلو کالری بیشتر احتیاج دارند. که البته مقدار دقیق این کالری اضافه تر به سطح فعالیت مادر، سن، BMI  و مقدار شیردهی بستگی دارد. ممکن است مواد غذایی روزانه نتوانند نیاز مادر به بعضی مواد مغذی را برطرف کنند‌ در این شرایط می‌توان با مشورت با پزشک یا داروساز از مولتی‌ویتامین‌های مخصوص دوران شیردهی استفاده کرد.

مواد غذایی که باید در دوران شیردهی بیشتر مصرف شوند:

نیاز مادران به ید و کولین در دوران شیردهی افزایش می‌یابد. در سال اول بعد از زایمان روزانه به ۲۹۰ میکروگرم ید و ۵۵۰ میلی‌گرم کولین نیاز است. ید در غذاهایی مثل تخم‌مرغ، لبنیات، نمک‌های ید دار و کولین در غذاهای پروتئین‌دار مثل گوشت، تخم‌مرغ، لبنیات و حبوبات وجود دارد.

برخی از مکمل ها وجوددارند که برای مادران شیرده مناسب است و باعث تامین ویتامین ها و مواد معدنی لازم در دوران شیردهی برای مادران بعد از تولد نوزاد میشود که میتوانید در وبسایت جوردارو آن ها را مشاهده کنید.

تصور کردن شیردادن مادران شاید ساده به نظر برسد اما بعضی از مادران به کمک و آموزش بیشتری احتیاج دارند. اعضای خانواده، دوستان و پزشک‌ می‌توانند به مادران کمک کنند تا از سختی‌های احتمالی این مسیر عبور کنند.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب