پوست مرغی +علائم و دلایل کراتوزیس پیلاریس

پوست مرغی چیست؟

پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس نوعی مشکل شایع و بی‌ضرر پوستی است که موجب پوست خشک، تکه‌های زمخت و برآمدگی‌های کوچک روی پوست می‌شود. این مشکل معمولا بالای بازو، باسن، ران و گونه‌ها را درگیر می‌کند و برآمدگی‌ها معمولا درد یا خارش ندارند. 

پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس معمولا بیماری در نظر گرفته نمی‌شود و قابل درمان یا پیشگیری هم نیست اما می‌توانید از مرطوب کننده‌ها و کرم‌هایی که پزشک تجویز می‌کند، برای بهتر شدن ظاهر آن استفاده کنید. این مشکل معمولا تا سن سی سالگی برطرف می‌شود.

علائم پوست مرغی:

پوست مرغی می‌تواند در هر سنی ایجاد شود اما در کودکان شایع‌تر است‌. علائم کراتوزیس پیلاریس شامل موارد زیر می‌شود:

  • برآمدگی‌های کوچک بدون درد، معمولا روی باسن، ران، بالای بازو یا گونه‌ها. البته در قسمت‌های دیگر هم‌ ممکن است ایجاد شود‌. برآمدگی معمولا هم رنگ پوست هستند. گاهی اوقات هم ممکن است به رنگ قرمز یا قهوه‌ای باشند.
  • خشکی و ضخیم‌شدن پوست در محل‌هایی که برآمدگی وجود دارد.
  • بدتر شدن شرایط هنگامیکه تغییرات آب‌وهوا باعث خشکی هوا و در نتیجه خشک شدن پوست می‌شود.
  • برآمدگی‌های شبیه به سمباده یا پوست مرغ

 

چه زمانی به پزشک‌ مراجعه کنیم؟

کراتوزیس پیلاریس معمولا درمانی لازم ندارد اما اگر درباره‌ی شرایط پوست فرزندتان نگران هستید می‌توانید با پزشک مشورت کنید.

دلایل پوست مرغی:

پوست مرغی در اثر تجمع کراتین ( نوعی پروتئین که از پوست محافظت می‌کند) ایجاد می‌شود. کراتین  منفذ‌های فولیکول‌های مو را می‌بندد و در نتیجه باعث ایجاد برآمدگی و ضخیم شدن پوست می‌شود.

مشخص نیست چرا کراتین در افراد با پوست مرغی تجمع پیدا می‌کند. ممکن است این اتفاق با یک بیماری ژنتیکی یا یا نوعی مشکل پوستی مثل درماتیت آتوپیک در ارتباط باشد.

مطالب مرتبط: شما میتوانید مقاله اگزما را از اینجا مطالعه کنید.

 

کارهایی که می‌توانید برای بهتر شدن پوست مرغی انجام دهید:

کراتوزیس پیلاریس معمولا به تدریج به صورت خودبه‌خود برطرف می‌شود. با این وجود، می‌توانید از راهکار های زیر بهتر کردن ظاهر آن استفاده کنید:

 

۱-پوست را مرطوب کنید.

 بعد از حمام، هنگامیکه پوست هنوز از حمام مرطوب است، از یک مرطوب کننده‌ی کننده‌ی حاوی لانولین، وازلین ، اوستین یا گلیسیرین استفاده کنید. این ترکیبات به پوست خشک تسکین می‌دهند و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کنند. استفاده از مرطوب‌کننده را چندبار در روز تکرار کنید. می‌توانید از داروساز خود سوال کنید که کدام مرطوب کننده برای شما مناسب است.

۲-از کرم‌های لایه‌بردار استفاده کنید.

 برای برداشتن سلول‌های پوستی مرده می‌توانید از کرم‌های حاوی AHA (آلفا هیدروکسی اسید)، لاکتیک اسید، سالیسیلیک اسید یا اوره استفاده کنید. این کرم‌ها باعث رطوبت رسانی و نرم کردن پوست خشک هم می‌شوند. این فرآورده‌ها با قدرت‌ اثرهای مختلفی وجود دارند. پزشک می‌تواند بهترین گزینه برای شما و زمان استفاده از آن‌ها را به شما بگوید. اسید موجود در این کرم‌ها ممکن است باعث قرمزی، سوزش و یا تحریک پوست شوند بنابراین برای کودکان توصیه نمی‌شوند.شما میتوانید بهترین لایه بردار های موجود در بازار دارویی را در وبسایت جوردارو ببینید.

همانطور که گفتیم پوست مرغی بیماری نیست و درمان و یا پیشگیری هم ندارد. در صورتیکه راهکارهایی که امتحان کردید نتیجه ای نداشتند و یا پوست شما دچار خارش یا التهاب شده است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند برای شما کرم‌های درمانی دیگری تجویز کند.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب