مکمل ال کارنیتین ,فواید،نکات مصرف آن

مکمل ال کارنیتین در میان ورزشکاران بیشتر با خاصیت چربی‌سوزی شناخته می‌شود اما پژوهش‌های بیشتر بر روی این ترکیب نشان داده که مصرف آن نقش مهمی در پیشگیری از برخی بیماری‌ها مثل دیابت و بهبود عملکرد مغز و قلب به عهده دارد. اما ال-کارنیتین چیست؟ مکمل ال کارنیتین را چگونه مصرف کنیم؟ دوز مناسب دریافت این ترکیب برای هر فرد چقدر است؟ با جوردارو همراه باشید تا به این سوال‌ها پاسخ دهیم.

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین آمینو اسیدی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و به سوزاندن چربی و تولید انرژی در بدن کمک می‌کند و برای عملکرد مغز، عضلات و… مفید است. تقریبا تمام ال-کارنیتین بدن شما در ماهیچه‌ها و به مقدار اندک در کبد و خون ذخیره و مصرف می‌شود. در افرادی که ال-کارنیتین بدن آن‌ها پایین است، در مشکلات قلبی عروقی، پرکاری تیروئید، ناباروری، مشکلات کلیوی، کاهش ضعف و خستگی مخصوصاً در سالمندان و  شرایط بسیار دیگری برای افراد تجویز می‌شود.

مکمل ال کارنیتین چیست؟ چه فوایدی دارد و چگونه باید آن را مصرف کنیم؟

در این مقاله می‌خوانید: مکمل ال کارنیتین چیست؟ چه فوایدی دارد و چگونه باید آن را مصرف کنیم؟

منابع غذایی حاوی ال‌کارنیتین

تقریبا اغلب افراد می‌توانند با خوردن گوشت و ماهی، مقادیر کمی ال کارنیتین را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنند. بهترین منابع این ریزمغذی عبارتند از: گوشت، گاو، ماهی، مرغ، شیر

نکات مصرف مکمل ال کارنیتین

  • ورزش شدید باعث کاهش سطح ال-کارنیتین در بدن می‌شود و مصرف آن در ورزشکاران باعث افزایش عملکرد آن‌ها می‌شود‌. البته شواهد کافی در این زمینه وجود ندارد. افزایش استقامت بدن، کاهش درد عضلات، تامین اکسیژن ماهیچه ها و کمک به خون سازی از فواید احتمالی ال کارنیتین برای ورزشکاران است.
  • فرآورده‌های مایع ال-کارنیتین را بعد از غذا مصرف کنید. می‌توانید آن را به تنهایی یا در آب یا آبمیوه مصرف کنید. برای کاهش عوارض گوارشی آن را به آهستگی‌ میل کنید.
  • به طور کلی و بر اساس آزمایش های انجام شده استفاده بلند مدت تا 2000 میلی گرم از ال کارنیتین در روز بی خطر است. از طرفی دوز مصرفی مناسب برای استیل ال کارنیتین (شکل دیگری از این ترکیب که برای سلامت و عملکرد مغزی بسیار مفید است) بین 600 تا 2500 میلی گرم در روز توصیه شده است.
  • مصرف مکمل ال کارنیتین برای افرادی که رژیم گیاه خواری دارند بیشتر توصیه می‌شود، چرا که منابع اصلی غذایی این ترکیب شامل گوشت، ماهی و بعضی از محصولات حیوانی مثل شیر است.
  • مطالعات روی سالمندان نیز نشان داده که سطح ال کارنتین با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. مصرف مکمل ال کارنیتین و سایر مشتقات آن در این افراد می‌تواند به کاهش خستگی و افزایش عملکرد ماهیچه ها کمک کند.

عوارض مصرف مکمل ال کارنیتین

هیچ گونه مشکل جدی با مصرف کمتر از 2000 میلی گرم ال کارنیتین در افراد مختلف گزارش نشده است. با این حال حالت تهوع و مشکلات گوارشی در موارد بسیار نادر ممکن است دیده شود.ال کارنتین به شکل های قرص و کپسول و ویال در روز های ۵۰۰،۱۰۰۰،۲۰۰۰ ،۳۰۰۰ تولید میشود که میتوانید برای تهیه ی انواع مختلف ال کارنتین در سایت جوردارو اینجا را مشاهده کنید.

کاربرد ال کارنیتین چیست؟

حدود 98 درصد از ذخایر این ریزمغذی، در ماهیچه‌ها و مقادیر کمی در کبد و خون وجود دارد. همچنین، این ماده می‌تواند به افزایش عملکرد میتوکندری، کاهش بیماری، کاهش سرعت روند پیری پوست، بهبود بیماری‌های قلبی و مغزی نیز کمک کند. سایر کاربردها و فواید ال کارنیتین عبارتند از:

۱- چربی سوزی :

سطوح بالای این ریزمغذی در بدن به سوزاندن بهتر و بیشتر چربی کمک می‌کند. این موضوع، نه تنها میزان چربی ذخیره شده در بدن را کاهش می‌دهد، بلکه برای کاهش چربی احشایی شکم و بهبود کبد چرب نیز مفید است.

 ۲-افزایش انرژی هنگام تمرین:

ال-کارنیتین انرژی بیشتری برای تمرینات بهتر و سبک زندگی فعال نیز تولید می‌کند. بهبود دردهای عضلانی پس از تمرینات ورزشی این مکمل غذایی، به کاهش تجمع اسید لاکتیک در عضلات کمک می‌کند. تجمع لاکتات عضلانی باعث درد و خستگی عضلانی پس از یک تمرین شدید می‌شود. ال کارنیتین به پاکسازی لاکتات کمک می‌کند تا بدن سریع‌تر ریکاوری شده و بتواند به فعالیت‌های سوزاندن چربی که برای برنامه کاهش وزن بسیار مهم است، بازگردد.

۳-بهبود عملکرد سیستم ایمنی:

ال‌کارنیتین به‌ عنوان یک آنتی‌اکسیدان موثر به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کندو حتی در غلظت‌های کم، سرکوب سیستم ایمنی ناشی از چربی را خنثی می‌کند. ال-کارنیتین با کاهش التهاب و افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کند.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب