نقش مکمل ها در دوران کاهش وزن بافت چربی+ معرفی بهترین مکمل ها

 نقش مکمل های غذایی در دوران کاهش وزن بافت چربی

زمانی شما به قصد کاهش بافت چربی و ایجاد تناسب اندام با استفاده از رعایت یک رژیم غذایی کاهش وزن و در کنارش اجرای تمرینات بدنسازی متناسب با این هدف، رویه ای را در پیش می گیرید. یکسری موارد و ریزه کاری هایی وجود دارد که می توانند شما را در رسیدن به اهداف مربوطه یاری رسانده و به تدریج شما را به بدنی شکیل و متناسب نائل گردانند.

۱-کاهش حجم توده عضلانی:

همیشه، در زمان رعایت یک رژیم غذایی کاهش وزن، به دلیل استفاده از نرخ کالری رسانی منفی، یعنی به صورت روزانه، کمتر از مقداری که بدن شما می سوزاند، به آن کالری برسانید، بدن تمایل دارد که جهت ایجاد انرژی، راحت ترین راه ها را در پیش بگیرد. یکی از اینها، یورش به بافت عضلانی بوده که آنها را در طی یک رویه بیوشیمیایی، به آمینو اسیدها تشکیل دهنده توده عضلانی تجزیه کرده و آمینو اسیدها را به گلوکز مبدل نموده و به عنوان سوخت، مصرف می نماید. خوب اگر شما واقعا به جهت تناسب اندام و دست یابی به بدنی شکیل با دارا بودن حجم معقولی از عضلات در کنار داشتن حداقل میزان بافت چربی، به تمرینات بپردازید. پس اگر به هر دلیل، نتوانید جلوی کاهش حجم توده عضلانی را به صورتی معقول، بگیرید، واقعا نقشه های شما برای ایجاد زیبایی اندام، نقش بر آب خواهد شد.

سارکوپنی به معنی کاهش توده عضلانی است.

رفته رفته بدن، عضلاتی را که کلی زحمت برای افزایش حجم آنها کشیده اید، به سوخت تبدیل نموده و آنها را به زبانی ساده، به مصرف می رساند. که صد البته با چیزی که شما در ذهن خود دارد، کاملا متفاوت می باشد. پس باید به شکلی این روند را معکوس نموده و بدن را به استفاده از توده چربی برای تامین سوخت، ترغیب نموده تا به نوعی از توده عضلات خود، محافظ نمایید.

 

 

۲-محافظت از حجم توده عضلانی:

یکی از راه های محافظت از توده عضلانی، رساندن کالری از منابع پروتئینی به بدن است. اگر احیانا، بدن بخواهد جهت تامین سوخت، به عضلات حمله ور شود، مسیرش به سمت این منابع غذایی پروتئینی منحرف شده و تا جای ممکن، عضلات از خطر کاهش حجم، در امان بمانند.

جدای از این مورد، بایستی در نظر داشت که اکثر ورزشکاران رشته پرورش اندام و زیر شاخه های آن، در دوران آماده سازی جهت مسابقات، نیازمند مواد غذایی ای بوده که معمولا دارای درصد اندکی از درشت مغذی های کربوهیدرات و چربی، می باشند.در اینجا، صد البته در کنار استفاده از منابع غذایی پروتئینی مرسوم مانند سینه مرغ، تخم مرغ، شیر با حداقل درصد چربی و مواردی از این دست، مکمل های غذایی وارد گود شده و ورزشکار را در رسیدن به اهداف مورد نظر یاری می رسانند.

مکمل های غذایی دوران کاهش وزن

مکمل های غذایی مناسب جهت این دوران، آمینو اسیدهای شاخه دار، پروتئین وی و کازئین بوده که می توانند در کنار یکدیگر، یک محیط اصطلاحا آنتی کاتابولیسم یا به زبان ساده تر، ضد کاهش توده عضلانی را در بدن ایجاد میکنند. تا بوسیله آنها و در کنار یک تمرین بدنسازی حساب شده، هم ورزشکار بتواند حجم عضلات خود را تا جای ممکن حفظ نماید و هم به گونه ای معقول از درصد بافت چربی ذخیره شده کاسته و در طی یک روند تدریجی، به بدن مورد انتظارش، نائل شود.

 

استفاده از این مکمل ها چه تاثیری دارد؟

این مکمل ها، به راحتی می تواند ورزشکار را در مواقعی که احساس گرسنگی در بدن ایجاد می شود، یاری می رساند.ضمن اینکه فرآیند کاهش وزن بافت چربی را مختل نمی نمایند، باعث احساس سیری و کسب انرژی و در نهایت شادابی عضلات جهت ورزشکار شده و یک اطمینان خاطر ذهنی را مبنی بر استفاده بدن از بافت چربی ذخیره شده، بوجود می آورند. چرا که در مواقعی که سیگنال گرسنگی آزاد می شود، معمولا بدن راحت ترین کار را جهت تامین سوخت در پیش گرفته که همانا حمله به بافت عضلانی می باشد.حالا اگر از بیرون به بدن آمینو اسیدها را که عناصر تشکیل دهنده پروتئین ها می باشند، تغذیه نماییم، بدن از حمله به بافت عضلانی تغییر مسیر داده و به دنبال تامین بخشی از سوخت مورد نیازش از بافت چربی و بخشی دیگر از مکمل در اختیار قرار داده شده، می رود.

 

 

چه میزانی از این مکمل ها باید استفاده شود؟

البته بایستی در نظر داشت که شما نمی توانید بدون حساب و کتاب هر چقدر می خواهید پروتئین مصرف نمایید بعش هم انتظار کاهش وزن ناشی از کاهش بافت چربی را داشته باشید، چرا که همین پروتئین، در هر گرم از خود، می تواند 4 کالری را به بدن رسانده و در صورتی که مازاد بر نیاز باشد، نه تنها فرآیند کاهش وزن را مختل می کند بلکه ممکن است روند معکوس شده و این کالری مازاد در بدن به شکل بافت چربی ذخیره شود و کلا فرد به اهداف مورد انتظارش نائل نگردد.

در کنار مکمل های پروتئینی، موارد دیگری که در زمان کاهش بافت چربی نیز وجود دارد، توجه به مقدار دریافت درشت مغذی های دیگر، یعنی چربی ها و کربوهیدرات ها، می باشد. اغلب عزیزان، در دوران کاهش وزن، به صورتی بی رویه، مصرف این دو درشت مغذی را، محدود کرده که این امر خود می توان به راحتی روند کاهش وزن بافت چربی را مختل نموده و به سلامت عمومی بدن، آسیب وارد ساخته و به مرور، عضلات را دچار کاهش حجم شدید نماید. پس عاقلانه است که به گونه ای حساب شده، جایگاهی را برای هر سه درشت مغذی در رژیم غذایی روزانه خود، انتخاب نمایید. برای مثال، رعایت 45 الی 50 درصد از کالریی دریافتی از منابع پروتئینی، 30 الی 40 درصد کربوهیدراتی و مابقی از چربی های سالم، تا به این شکل هم سوخت رسانی به بدن به شکلی صحیح صورت گرفته، هم کارکرد بدنی مختل نشود و همچنین تا جای ممکن از کاهش حجم توده عضلات، جلوگیری به عمل آید.

توجه:

در مجموع، بهتر است که این کالری روزانه مورد نیاز بدنتان را، در طی فرضا شش وعده به بدن رسانده که می تواند سه وعده آن از مواد غذایی مرسوم تامین شود و سه وعده دیگر از مکمل های پروتئینی مانند دایت وی شرکت PhD و یا وی ایزولیت PhD تامین شود که جهت رعایت یک رژیم غذایی کاهش وزن و به زبان ساده تر؛ سوزاندن بافت چربی اضافی، بسیار کارآمد عمل می نمایند.

 

مکمل های موثر در کاهش وزن بافت چربی 

 در زمانی که فردی ورزشکار و یا فردی عادی که به تازگی به ورزش بدنسازی به جهت کاهش وزن بافت چربی خود، وارد شده است. شروع به رعایت یک رژیم غذایی کاهش وزن می نمایید، موارد و مکمل های غذایی ای وجود دارند که به فرد مربوطه در رسیدن به اهداف مورد انتظار، یاری می رسانند.

از این موارد می توان به ال کارنتین، کافئین و آمینو اسیدهای شاخه دار یا همان BCAA ها، اشاره کرد.

۱-ال کارنتین:

ال کارنیتین، نوعی آمینو اسید بوده که به تعبیر ساده، همانند اتوبوسی عمل کرده که سلول های چربی را سوار کرده و به میتوکندری سلول عضلانی جهت تبدیل شدن به سوخت، تحویل می دهد. یعنی به نوعی این روند سوخت بافت چربی را تسریع نموده و در این فرآیند، نقشی کلیدی را بازی می نماید.

مکمل ال کارنیتین چیست؟ چه فوایدی دارد و چگونه باید آن را مصرف کنیم؟

مکمل ال کارنیتین

به این شکل، به زبانی ساده تر می توان به این مطلب اشاره نمود که بدن می تواند با سهولت بیشتری از چربی های ذخیره شده، به عنوان سوخت، استفاده نماید. شما میتوانید لیستی از ال کارنتین های خوب بازار را در اینجا مشاهده کنید.

در این شرایط، اگر شرایط یک رژیم غذایی با دریافت کالری منفی، یعنی دریافت کالری به میزانی کمتر از آن مقداری که بدن در طول شبانه روز می سوزاند، مهیا باشد، آمینو اسید ال کارنیتین، عمل سوخت رسانی را به میتوکندری سلول، تسهیل می کند.

مطلب مرتبط: مکمل ال کارنیتین چیست؟ چه فوایدی دارد و چگونه باید آن را مصرف کنیم؟

۲-کافئین:

در کنار این مورد، کافئین نیز، به شدت محرکی جهت سوخت چربی ها بوده و بدن را به شکلی از استفاده کردن از درشت مغذی کربوهیدرات، به سمت بهره برداری از چربی های ذخیره شده، متمایل می سازد.

برای مثال مکمل غذایی دایت وی شرکت پی اچ دی، حاوی ال کارنتین و کافئین بوده، ضمن اینکه در کنار اینها، دارای اسید چرب CLA بوده همچنین عصاره چای سبز نیز، در آن گنجانده شده تا اینها همگی دست در دست یکدیگر داده، در کنار وجود پروتئینی با کیفیت، ضمن تامین عضلات و بدن از درشت مغذی پروتئین، فرآیند سوخت بافت چربی ذخیره شده را تسهیل بخشیده و به نوعی ورزشکار را در رسیدن به اندامی ایده آل، یاری می رسانند.

۳-bcaa:

مکمل های غذایی دیگری، مانند آمینو اسید های شاخه دار BCAA، در دوران رژیم غذایی کاهش وزن، می توانند در کنار رعایت رژیم غذایی حساب شده، به کمک حفظ توده عضلانی فرد بیاید.

در این دوران که کالری مورد استفاده به صورت منفی بوده و بدن تمایل پیدا می کند تا به بافت ماهیچه ای جهت تامین سوخت، یورش برد.این مکمل باعث شده تا در صورت نیاز، بدن به سراغ این آمینوهای تامین شده از بیرون رفته و کاری با عضلاتی که فرد جهت پرورش آنها تلاش زیادی کرده، نداشته باشد و به نوعی حجم و قدرت آنها، حفظ شود. به بیان دیگر، این آمینو اسیدها، در این شرایط، همانند یک آنتی کاتابولیسم عمل کرده و همچون سپر دفاعی برای عضلات می باشند.

این خاصیت آنتی کاتابولیسم، در مصرف کنندگان کافئین و ال کارنتین، به صورت مکمل غذایی نیز، مشاهده شده است و اینها نیز از دست رفتن توده عضلانی، به نوبه خود، جلوگیری می نمایند.

۴-پروتئین وی:

همچنین مکمل های پروتئین وی، مانند وی ایزولیت شرکت پی اچ دی که در هر پیمانه آن، تقریبا 25 گرم پروتئین بسیار با کیفیت وجود دارد، جهت دوران کاهش وزن، می تواند کمک شایانی را به ورزشکار به جهت حفظ توده عضلانی کرده تا ورزشکار با آسودگی خاطر، رژیم کاهش وزن بافت چربی را پیش برده و از کاهش حجم توده عضلانی، نگرانی نداشته باشد. چرا که پروتئین وی، یکی از قوی ترین مواد غذایی دارای خاصیت آنتی کاتابولیسم بوده و استفاده از آن، می تواند در این دوران، بسیار مفید باشد.

در اصل می توان همه این مواردی را که تا اینجا خدمتتان عرض شد، در طول یک رژیم غذایی کاهش وزن بافت چربی، مورد استفاده قرار گیرند؛ برای مثال مکمل های حاوی کافئین در فاصله زمانی 45 دقیقه الی یک ساعت پیش از شروع جلسه تمرین، مکمل ال کارنتین، به همراه وعده های غذایی و یا طبق دستور مصرف ارائه شده توسط شرکت سازنده، مکمل های آمینو اسیدی مانند آمینو ساپورت و یا بی سی ای ای شرکت PhD، مطالبق دستور مصرف و یا بلافاصله پس از یک جلسه تمرینی و صبح ناشتا و در نهایت، پروتئین وی ایزولیت و یا دایت وی جهت قبل و بلافاصله پس از تمرین، صبح ناشتا و یا بر طبق دستور العمل ارائه شده توسط شرکت PhD، مورد استفاده قرار گرفته تا بتوانند در کنار یکدیگر، در عین حال که در روند کاهش بافت چربی، مصرف کننده را یاری می رسانند، حداکثر خصوصیات آنتی کاتابولیسم یا همان جلوگیری کننده از کاهش بافت عضلانی خود را به نمایش گذاشته و ورزشکار را در نائل شدن به بدنی شکیل، یاری رسانند.

در میان وعده های غذایی، فرضا میان صبحانه و نهار، نهار و شام، نیز می توان از مکمل های پروتئینی مانند مثال های یاد شده بهره برد. به این طریق، مصرف کننده کنترلی دقیق بر روی کالری دریافتی و درصد درشت مغذی که این کالری از آن تامین می شود پیدا می کند. این موضوع به نوبه خود می تواند ورزشکار را در روند کاهش بافت چربی، یاری کرده و همچنین باعث تنوع و جلوگیری از ایجاد یکنواختی در رژیم غذایی می شود. ممکن است هر ورزشکار در حین رعایت رژیم کاهش بافت چربی این تجربه را حس کرده باشد که رفته رفته از مواد غذایی مانند سفیده تخم مرغ آبپز و یا سینه مرغ آبپز و موادی این چنینی، به نوعی زده شده و کلا رژیم غذایی را اصطلاحا می شکند.

در اینجاست که نقش این مکمل های غذایی پر رنگ تر می شود. این فرآورده ها ضمن اینکه دارای طعمی دلپذیر هستند، میزان پروتئین و در مجموع کالری دقیقی را به فرد داده تا به این شکل هم از زده شدن ورزشکار از رعایت رژیم کاهش وزن جلوگیری کنند و هم مواد مغذی مورد نیاز بدن را به درستی و بدون آسیب به بافت عضلانی تامین کنند.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب