آشنایی سریع با ویتامین E و فواید آن

آشنایی

ویتامین ای(Vitamin E)  از جمله ویتامین های محلول در چربی بوده که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی، با کاهش عوامل شیمیایی مخرب نقش مهمی در عملکرد سلول های و حمایت از سیستم ایمنی مختلف داشته و کمبود آن می تواند عوارض زیادی را به دنبال خود داشته باشد. از این رو مصرف آن برای برخی از افراد مانند  بیمارانی که نقص در جذب چربی دارند، اهمیت ویژه ای دارد.

معمولا اغلب افراد سالم با داشتن رژیم غذایی مناسب به مقدار کافی این ویتامین را به صورت طبیعی دریافت می کنند. ویتامین ای توسط گیاهان تولید شده و به همین دلیل خوراکی هایی مانند دانه های آفتابگردان و روغن آن، بادام ها، اسفناج، کدو حلوایی و… سرشار از این ویتامین هستند.

آشنایی با ویتامین ای

ویتامین E و اثرات آن روی پوست

سوالی که شاید برای خیلی از افراد جذاب باشد این است که : آیا ویتامین ای بر روی زیبایی پوست موثر است ؟

در پاسخ باید به شما بگوییم اگر به دنبال راه های طبیعی برای حمایت از پوست سالم هستید ، ویتامین ها برای حفظ ظاهر و سلامت پوست بسیار مهم هستند. بررسی ها نشان می دهد که ویتامین E می تواند در کاهش آسیب اشعه ماورابنفش (UV) به پوست مفید باشد.  نورUV و قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث کاهش سطح ویتامین E در پوست می شود. همچنین میزان ویتامین E با افزایش سن نیز کاهش می یابد

ویتامین ای و اثرات آن روی پوست

ویتامین E می تواند به راحتی جذب پوست شود و به عنوان یک مرطوب کننده عالی برای مناطق خشک و لکه دار پوست عمل کند. از این رو به بسیاری از محصولات آرایشی ، از جمله کرم های ضد پیری ، سرم چشم ، ضد آفتاب و لوازم آرایشی اضافه شده است. همچنین برخی از افراد با شکستن کپسول ژله ای ویتامین، آن را مستقیما روی موضع مورد نظر استفاده می کنند.

ویتامین E در ورزش

این ویتامین از مکمل های محبوب ورزشکاران نیز هست. چرا که در ورزش های استقامتی با افزایش مصرف اکسیژن و تولید رادیکال های آزاد، نقش آنتی اکسیدانی ویتامین ای پررنگ تر می شود. اما آیا مصرف خودسرانه ویتامین ای برای ورزشکاران اصولی است؟ در پاسخ نکته حائز اهمیت در این دسته از افراد آن است که مصرف این ویتامین به افرادی توصیه می شود که به صورت حرفه ای ورزش را دنبال می کنند.

ویتامین ای و ارتباط آن با ورزش

علاوه بر اینها برخی از یافته های علمی نشان می دهند که ویتامین E می تواند در کاهش علائم بیماری کبد چرب و کاهش سرعت پیشرفت بیماری ​​آلزایمر موثر باشد.

تنوع واحد های ویتامین E :

ویتامین ای در دوزهای مختلف 100، 200، 400، 600 و 1000 واحدی (دقت کنید واحد نه میلی گرم) و در اشکال دارویی قرص، کپسول ژلاتینی، آمپول و به صورت ترکیب در کرم های بهداشتی عرضه  شده است. مقدار نیاز روزانه هر فرد به این مکمل در استانداردهای مختلف ارائه شده کمی تفاوت داشته و اغلب مصرف حدود 30 واحد از آن را برای بالغین کافی می دانند. با این وجود، پزشک بسته به شرایط فرد و با توجه به سن و نیاز ممکن است میزان بیشتری (مثلا 800واحد) را برای مصرف روزانه تجویز کند. بدیهی است مصرف بیش از اندازه و طولانی مدت این ویتامین مانند سایر ویتامین های محلول در چربی می تواند خطرناک باشد و به سلامتی آسیب وارد نماید.

تداخلات دارویی

مصرف مکمل های ویتامین E ممکن است با برخی از داروهای کاهش دهنده کلسترول و همچنین داروهای ضدانعقاد خون اختلال ایجاد کند. همچنین ممکن است اثر شیمی درمانی و پرتودرمانی در سرطان را کاهش دهد.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب