ویتامین D را چگونه مصرف کنیم؟

اهمیت ویتامین D و بهترین زمان مصرف:

ویتامین D به طور طبیعی توسط پوست با قرار‌گرفتن در نور آفتاب ساخته می شود. با این وجود اکثر افراد برای داشتن سطح مناسبی از این ویتامین در بدن  به مصرف قرص های ویتامین D نیز نیاز دارند. بررسی‌های آماری در ایران نشان می‌دهد که بین 80 الی 90 درصد افراد، دچار کمبود ویتامین دی هستند. با توجه به این که مصرف خودسرانه و بیش از حد این ویتامین برای بدن مضر است، در این مقاله به بررسی اهمیت ویتامین D و بهترین زمان مصرف آن خواهیم پرداخت.

"<yoastmark

ویتامین D

ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین‌های محلول در چربی (A،D ،E  وK) است که نقش مهمی در رشد استخوان‌های بدن و مقاومت آن‌ها دارد، همچنین این ویتامین با حفظ تعادل فسفر و کلسیم بدن نقش مهمی در جلوگیری از پوکی استخوان ایفا می‌کند. اما بدن انسان به چه مقدار ویتامین دی به طور روزانه نیازمند است؟ در ادامه به مهمترین نکات مصرف و دریافت دوزهای مختلف این ویتامین اشاره می‌کنیم:

  • دوز ویتامین D روزانه مورد نیاز در بزرگسالان ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد و در کودکان ۴۰۰ واحد است‌. مقدار مصرفی ویتامین D به سطح ویتامین در خون بستگی دارد که با آزمایش خون مشخص می‌شود.
  • فرآورده‌های ویتامین دی مختلفی در دوز های مختلف در داروخانه موجود است. فرآورده‌های با دوز 400,600 و ۸۰۰ واحد را می‌توان به صورت روزانه مصرف کرد و نیازی به تکرار آزمایش خون هم نیست. همچنین می‌توان فراورده‌های ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ واحد را به صورت روزانه مصرف کرد و بعد از سه ماه دوباره سطح ویتامین D اندازه گیری شود تا مشخص شود آیا به سطح هدف رسیده است یا خیر.
  • افرادی که سطح ویتامین دی آن‌ها کمتر از ng/ml ۲۰ باشد می‌توانند روزانه ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد مصرف کنند یا می‌توانند به مدت ۶ تا ۸ هفته هر هفته یک عدد از پرل‌های ۵۰۰۰۰ واحد مصرف کرده و سپس ماهی یک عدد مصرف کنند. بعد از ۳ ماه نیاز به تکرار آزمایش می‌باشد.
  • بعد از رسیدن به سطح ایده آل ویتامین دی می‌توان دوز های ۶۰۰ تا ۲۰۰۰ واحد را روزانه یا قرص‌های 50000 واحد را به صورت ماهیانه مصرف کرد. توصیه می‌شود در صورت مصرف پرل‌های 50000 واحد به طور منظم آزمایش خون انجام شود . و مطمئن شویم مقدار ویتامین دی بدن به سطح سمی خود نرسیده است.
  • آمپول های ویتامین دی موجود حاوی ۳۰۰۰۰۰ واحد ویتامین دی می‌باشند که مقدار بسیار زیادی است و باید با احتیاط و با تجویز پزشک مصرف شوند.
توجه :

که اگرچه مصرف ویتامین دی کافی برای سلامت استخوان ها، دندان ها و عضلات، پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مث افسردگی و افزایش ایمنی بدن لازم است، مصرف بیش از حد ویتامین دی می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود. سطح بالای ویتامین دی (بیش از ng/ml ۵۰) می‌تواند باعث افزایش خطر شکستگی استخوان و بعضی از سرطان‌ها شود.

برای دیدن لیستی از بهترین ویتامین D های بازار اینجا را مشاهده کنید.

ویتامین دی با چه ترکیباتی تداخل دارد؟

مصرف ویتامین دی با داروهای حاوی آلومینیوم مثل آنت اسیدها و سوکرالفیت باعث افزایش جذب آلومینیوم می‌شود. از مصرف همزمان آن‌ها خودداری کنید. همچنین داروی کلیستیرامین و ارلیستات جذب ویتامین دی را مختل می‌کنند و مصرف این داروها باید حداقل دو ساعت با ویتامین دی فاصله داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: نحوه مصرف مکمل ها و ویتامین ها

 

 

 

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب