برای ضدعفونی کردن، محلول مناسب تر است یا ژل ؟

بهداشت فردی در روزهایی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، باعث شد ضدعفونی کردن مرتب دست ها برای دوری از آلودگی ویروسی اهمیتی دوچندان پیدا کند. اما گاهی ممکن است نیاز به ضدعفونی کردن محیط کار یا محل زندگی خود نیز پیدا کنیم. 

برای انتخابی مناسب، ابتدا بهتر است این سوال را از خود بپرسید که قصد ضدعفونی کردن محیط را دارید یا دست ها ؟

برای پاک کردن محیط یا بدن از آلودگی های مختلفی مثل ویروس ها، باکتری ها و … مواد ضدعفونی کننده و گندزدایی مختلف و متنوعی وجود دارد. 

در یک تقسیم بندی کلی محلول ها به دو دسته الکلی و غیرالکلی دسته بندی می شوند. محلول های غیر الکلی عموما از ترکیباتی مانند هیپوکلریت سدیم یا هیدروژن پروکساید تشکیل شده اند. هیپوکلریت سدیم معمولا با نام های «وایتکس» یا «آب ژاول» و هیدروژن پروکساید با نام «آب اکسیژنه» شناخته می شوند. این محلول ها معمولا صرفه اقتصادی بیشتری داشته و برای محل هایی که نیاز به حجم بالایی از ضدعفونی کننده دارند مناسب تر است. نکته مهم و قابل توجه هنگام استفاده از این محلول ها، دقت به غلظت آنهاست. حتما هنگام خرید به مشخصات محصول دقت کرده و در صورت نیاز با نسبت تعیین شده توسط تولید کننده ، محلول را قبل از استفاده رقیق سازی کنید. 

محلول های ضدعفونی کننده بر پایه الکل، اغلب از ترکیب اتانول 70% یا ایزوپروپیل الکل تشکیل شده اند. این فرآورده ها اگر بصورت خالص تهیه شده باشند برای سطوح مناسب تر بوده و اگر گلیسیرین یا نرم کننده دیگری در ترکیبات آنها باشد برای دست مناسب ترند؛ چرا که از خشکی دست جلوگیری می کنند. شرکت ها این محصولات را با عنوان ضدعفونی کننده سطوح یا دست در بسته بندی مشخص می کنند.

به سوالی که در ابتدا مطرح شد باز می گردیم. اگر تصمیم به انتخاب ضدعفونی کننده ای برای سطوح دارید، از محلول های الکلی یا غیرالکلی ویژه سطوح می توانید استفاده کنید؛ اما برای پاک کردن دست ها از آلودگی شما دو پیشنهاد دارید: محلول و ژل. 

مزیت محلول ها توانایی اسپری کردن آنهاست که استفاده از آنها را آسان می کند. در انتخاب این دسته بهتر است از ترکیبات ویژه دست که دارای الکل و نرم کننده هایی از قبیل گلیسیرین هستند استفاده کنید. توجه داشته باشید اگر محلول های الکلی حاوی اتانول 70% خرید کردید، به هیچ وجه به آن آب اضافه نکنید.

 دسته بعدی ژل های ضد عفونی کننده می باشد. تقریبا همگی این ژل ها حاوی درصد مشخصی الکل به همراه گلیسیرین و عصاره های خوشبو کننده در فرمولاسیون خود هستند.  مهمترین مزیت ژل های ضد عفونی کننده عدم خشک نمودن پوست و مصرف آسان آنهاست. پس از استفاده، ژل در زمان کوتاهی جذب شده و دست ها را بعد از یک دقیقه، از ویروس ها و آلودگی ها پاک می کند. شما می توانید ژل های کوچک را به آسانی در کیف یا خودرو و حتی جیب لباس همراه داشته و هنگام نیاز به خصوص قبل از خوردن غذا دست های خود را با آن ضدعفونی کنید.

ژل ضدعفونی کننده

معمولا همراه داشتن ژل های ضدعفونی کننده دست بیرون از خانه، به خصوص هنگام سفر و در شرایطی که دسترسی به آب مشکل است، بسیار مفید است. به عبارت دیگر زمانی که در منزل هستید بهترین گزینه شستشوی منظم دست ها با آب و صابون یا مایع دست است که می تواند دست ها را از آلودگی های ویروسی دستگاه تنفسی، انگل ها و باکتری ها پاک کند.


اگر تمایل به خرید ضدعفونی کننده دارید در این لینک می توانید برخی از آنها را بیابید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب