خواص دارچین +مضرات مصرف زیاد دارچین

خاصیت دارچین

دارچین ادویه‌است که علاوه بر طعم و عطر خوبش خواص زیادی هم دارد. در این مطلب ۹ خاصیت ثابت شده‌ی دارچین را می‌خوانیم.

  • دارچین سرشار از ترکیبات با اثرات دارویی است.

بو و طعم خاص دارچین به دلیل قسمت محلول در چربی آن است که سرشار از ترکیبی به نام سینام‌آلدهید است. دانشمندان بر این باورند که این ترکیب مسئول بیشتر خواص دارچین است.

  • دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است.

 دارچین حاوی آنتی‌اکسیدا‌ن‌های زیادی است. آنتی‌اکسیدان‌ها از بدن در مقابل آسیب اکسیداتیو که به دلیل رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شود، محافظت می‌کند.

  • خاصیت ضدالتهابی

التهاب اتفاق مهمی است که به بدن در مبارزه با عفونت‌ها و ترمیم بافت آسیب دیده کمک می‌کند. اما در صورتی‌که مزمن شود به ضرر خود بافت های بدن عمل می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که دارچین دارای خاصیت ضدالتهابی است و می‌تواند در این رابطه مفید باشد.

  • کاهش احتمال بیماری‌های قلبی

 بیماری‌ قلبی شایع‌ترین علت مرگ زودرس در جهان است.  دارچین مقدار کلسترول‌های بد خون و تری‌گلیسیرید و فشار خون را پایین می‌آورد که می‌توانند در کاهش احتمال بیماری‌های قلبی موثر باشند.

  • افزایش حساسیت به انسولین

انسولین یکی از هورمون‌های مهم بدن است که مقدار متابولیسم و استفاده از انرژی را تنظیم می‌کند و همچنین قند را از خون به سلول‌های بدن انتقال می‌دهد. مشکل اینجاست که بسیاری از افراد به اثرات انسولین مقاوم هستند. مقاومت به انسولین از نشانه‌های مشکلات جدی مثل دیابت نوع ۲ است.

دارچین می‌تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد و به انسولین در انجام کار خود کمک کند. دارچین با افزایش حساسیت به انسولین، می‌تواند قند خون را پایین بیاورد که در قسمت بعدی کامل تر توضیح داده می‌شود.

  • کاهش قند خون قندخون و خاصیت ضد دیابت قوی

دارچین علاوه بر افزایش حساسیت به انسولین، از راه‌های دیگری هم می‌تواند قند خون را پایین بیاورد.

اول اینکه دارچین مقدار قندی که بعد از مصرف غذا وارد جریان خون می‌شود را کاهش می‌دهد.

دوم، ترکیبی در دارچین وجود دارد که می‌تواند کار انسولین در سلول‌ها را تقلید کند. این کار مقدار برداشت قند خون توسط سلول‌ها را افزایش می دهد.

 

  • دارچین می‌تواند روی بیماری‌هایی که موجب تخریب عصب‌ها می‌شوند اثرات سودمندی داشته باشد. 

بیماری‌هایی هستند که موجب از دست رفتن پیش‌رونده‌ی ساختار یا عملکرد سلول‌های مغز می‌شوند. آلزایمر و پارکینسون از مهم‌ترین این بیماری‌ها است. برخی مطالعات نشان داده‌اند که دارچین اثرات سودمندی روی این بیماری‌ها دارد. برای مثال پروتئینی به نام tau یکی از مشخصه‌های بیماری آلزایمر است. ترکیباتی در دارچین وجود دارد که به نظر می‌رسد تجمع این پروتئین را در مغز مهار می‌کند. هرچند مطالعات بیشتری برای تایید این مورد لازم است.

  • خاصیت ضدسرطانی

سرطان بیماری جدی ای است که موجب رشد غیرقابل کنترل سلول‌ها می‌شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که دارچین ممکن است اثرات محافظتی در مقابل سرطان داشته باشد اما مطالعات بیشتری برای تایید این مورد و پیدا کردن دوز مناسب مورد نیاز است‌.

  • دارچین به مبارزه با عفونت‌های قارچی و باکتریایی کمک می‌‌کند.

سینام‌آلدهید یکی از ترکیبات مهم دارچین است که خاصیت ضدباکتریایی و ضدقارچی دارد که ممکن است بتواند عفونت را کاهش دهد و به پیشگیری از پوسیدگی دندان و بوی بد دهان کمک کند.

مضرات مصرف زیاد دارچین:

دارچین حاوی مقدار زیادی از ترکیب مضری به نام کومارین است و مصرف دارچین در دوزهای بالا یا مدت زمان طولانی می‌تواند خطرناک باشد و باعث آسیب به کبد افزایش احتمال سرطان می‌شود. همچنین مصرف زیاد دارچین مخصوصا در صورت مصرف داروهای ضد دیابت می‌تواند‌ موجب افت قند خون شود که خطرناک است. همچنین مصرف زیاد دارچین می‌تواند با داروهایی مثل داروهای ضد دیابت، داروهای بیماری‌های قلبی یا کبدی تداخل داشته باشد و اثرات یا عوارض آن‌ها را افزایش دهد. در صورتی که در حال مصرف داروهایی هستید که روی کبد تاثیر می‌گذارند مثل استامینوفن، آتورواستاتین و سایر داروهای پایین آورنده‌ی چربی مشابه آن، احتمال آسیب به کبد با مصرف زیاد دارچین افزایش می‌یابد.

مقدار قابل تحمل دارچین ۰.۱ میلی‌گرم در روز به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است. مثلا یک فرد ۷۰ کیلوگرمی می‌تواند حداکثر ۷ میلی‌گرم در روز دارچین مصرف کند.

دارچین ادویه ی خوش طعمی است که موجب کاهش قندخون و کاهش احتمال بیماری‌های قلبی می‌شود و همچنین خاصیت‌های زیاد دیگری هم دارد. اما فقط باید در مقادیر کم و توصیه شده مصرف شود. 

قرص سینابتیک حاوی دارچین است که برای کنترل وزن و کنترل قندخون بکار میرود و از ویزگی های آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاوی 300 میکروگرم کرومیوم
  • کمک به تنظیم قند خون و متابولیسم کربوهیدرات
  • حاوی 1500 میلی گرم پودر دارچین
  • دارای خاصیت آنتی اکسیدانی

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب