خواص و ضررهای زنجبیل

خواص زنجبیل

زنجبیل یکی از سالم ترین و خوشمزه ترین ادویه هاست. بیشتر ریزوم (ساقه ی زیرزمینی) این گیاه به عنوان ادویه استفاده می‌شود.از گذشته از زنجبیل به عنوان یک داروی گیاهی برای مشکلات مختلفی مثل درد معده، اسهال، رفع حالت تهوع و آرتروز، سرماخوردگی و انفولانزا استفاده می‌شده است. زنجبیل را می توان به صورت تازه یا خشک شده در غذا و چای، یا به شکل قرص یا کپسول استفاده کرد. در اینجا می‌خواهیم ۶ مورد از فواید زنجبیل رو با هم بخوانیم.

۱-آنتی اکسیدان قوی 

طعم و عطر خاصی که زنجبیل دارد مربوط به ترکیبی به نام جینجرول است که از ترکیبات اصلی زنجبیل است.این ترکیب مسئول بیشتر خواص دارویی زنجبیل است.

جینجرول خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و می‌تواند به کاهش استرس اکسیداتیو که نتیجه ی وجود مقدار زیاد رادیکال های آزاد در بدن است کمک کند.

زنجبیل یکی از قوی ترین آنتی‌اکسیدان های طبیعی است.

۲-کمک به درمان حالت تهوع

زنجبیل تاثیر زیادی برای کاهش حالت تهوع دارد و مخصوصا می‌تواند به درمان حالت تهوع بارداری و شیمی‌درمانی کمک کند.

البته مصرف زنجبیل در بارداری باید با نظر پزشک باشد. در صورت بارداری قبل از مصرف زنجبیل با پزشک خود مشورت کنید. توصیه می‌شود خانم های باردار در سه ماهه آخر بارداری یا خانم های بارداری که سابقه ی سقط دارند از مصرف زنجبیل خودداری کنند. همچنین خانم های بارداریکه سابقه‌ی خونریزی غیرطبیعی واژینال و مشکلات انعقاد خون دارند هم نباید زنجبیل را مصرف کنند.

 

۳-خواص زنجبیل برای لاغری

مطالعات نشان می‌دهند زنجبیل می‌تواند به کاهش وزن و کاهش چربی شکمی کمک کند.اگر‌چه مطالعات بیشتری برای تایید این مورد لازم است.این خاصیت زنجبیل ممکن است به دلیل کمک به افزایش سوخت کالری و کاهش التهاب باشد..پس اگر شما هم به دنبال داروی گیاهی برای لاغری هستید می‌توانید زنجبیل را امتحان کنید‌.

 

۴-کمک به آرتروز

آرتروز

آرتروز بیماری شایعی است که موجب آسیب به مفاصل بدن می‌شود و منجر به علائمی مثل درد و سفتی مفاصل می‌شود‌. زنجبیل یکی از قدیمی ترین ترکیباتی است که برای‌ این بیماری مصرف می‌شده است.مصرف خوراکی زنجبیل می‌تواند کمک زیادی به کاهش درد مفاصل مخصوصا مفصل زانو می‌کند. که به دلیل خاصیت ضدالتهابی زنجبیل است.

 

 

۵-کمک به درمان سوءهاضمه ی مزمن

سوءهاضمه ی مزمن یا دردهای مکرر و ناراحتی در قسمت بالای شکم شناخته میشود‌

تاخیر در خالی شدن معده یک عامل اصلی سوءهاضمه است. زنجبیل سرعت تخلیه ی غذا از معده را زیاد می‌کند.همچنین زنجبیل می‌تواند‌ موحب افزایش ترشح بزاق، تحریک تولید آنزیم های گوارشی،افزایش تحرک روده ها و کاهش اسپاسم های گوارشی شود.

۶-کاهش دردهای قاعدگی 

یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل استفاده برای کاهش درد از جمله تسکین درد پریودی است.مصرف زنجبیل در ۳ تا ۴ روز اول قاعدگی کمک زیادی به درمان درد قاعدگی می‌کند.حتی در برخی از مطالعات نشان داده شده است که مصرف زنجبیل می‌تواند به اندازه ی داروهایی مثل مفنامیک اسید، نوافن یا ایبوبپروفن در درمان درد قاعدگی مفید باشد.

 

۷-زنجبیل و فشارخون

زنجبیل سرشار از پتاسیم است و یکی از ترکیبات گیاهی است که می‌تواند به پایین آوردن فشارخون کمک کند.همچنین زنجبیل می‌تواند با پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها به پیشگیری از بیماری‌های قلبی مثل حمله ی قلبی و سکته کمک کند.

البته به خاطر همین خاصیت زنجبیل در افرادیکه‌ مشکلات انعقاد خون دارند مثل افراد مبتلا به هموفیلی و یا افرادی که داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کنند ممکن است مناسب نباشد و موجب افزایش احتمال خونریزی شود.

۸-درمان‌ پروستات با زنجبیل

از خواص زنجبیل برای مردان ، می‌توان به کاهش احتمال سرطان پروستات اشاره کرد.

زنجبیل حاوی ویتامین A، ویتامین سی،بتاکاروتن و زینک و سرشار ار آنتی‌اکسیدان است که از  پروستات درمقابل رادیکال‌های آزاد مضر محافظت می‌کنند.ویتامین سی و زینک سیستم ایمنی را تقویت کرده و از پروستات درمقابل عفونت و التهاب محافظت می کنند. 

سرطان پروستات مشکل بزرگی در آقایان است که شیوع زیادی هم دارد.زنجبیل به مبارزه با سرطان پروستات کمک کرده و همچنین می‌تواند به کاهش احتمال ابتلا به سرطان پروستات کمک کند.برخی از ترکیباتی که در زنجبیل وجود دارد خواص ضدسرطانی خوبی دارند که به کشتن سلول های سرطانی پروستات کمک می‌کنند و جلوی رشد سلول های سرطانی را نیز می‌گیرند 

برای مشاهده مکمل های حاوی زنجبیل مانند کورکومکس، زینتوما و … اینجا را مشاهده کنید.

Zingiber

Zingiber

مضرات زنجبیل 

زنجبیل در بعضی از افراد می‌تواند موجب افت فشارخون و قندخون شود.سوزش معده و اسهال نیز‌ممکن است در برخی افراد اتفاق بیفتد.

تداخلات زنجبیل با سایر داروها:

مصرف زنجبیل با داروهای ضددیابت،ضدفشار خون یا ضدانعقاد خون می‌تواند خطرناک باشد.زنجیبل موجب پایین آوردن قندخون خون و فشار خون و رقیق شدن خون می‌شود و می تواند با این دارو ها تداخل داشته باشد.

زنجبیل یکی از گیاهانی است که به دلیل فواید زیاد و همچنین طعم و عطر خاصی که دارد استفاده ی زیادی دارد وعنوان ادویه در غذا یا داروی گیاهی استفاده می‌شود.از زنجبیل می‌توان برای کمک به مشکلات مختلفی مثل  رفع حالت تهوع، آرتروز، سوءهاضمه و کاهش دردهای قاعدگی استفاده کرد.در صورت مصرف هرگونه دارو و یا هر بیماری زمینه ای قبل از مصرف این گیاه به عنوان دارو با پزشک خود مشورت کنید. 

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب