رزماری چیست ؟

گیاه رزماری یا اکلیل کوهی یک بوته ی همیشه سبز با برگ های سوزنی شکل است.از آنجایی‌که برگ های رزماری  شیرین و معطر هستند ، رزماری در غذا  می تواند به عنوان ادویه استفاده شود.علاوه بر این دارای خواص درمانی مختلفی نیز می‌باشد.در ادامه بعضی از فواید رزماری را با هم‌ میخوانیم:

 خواص گیاه رزماری :

  •  برای مو 

یکی از رایج ترین انواع ریزش مو ریزش مو با الگوی مردانه است که البته در خانم ها نیز می‌تواند اتفاق بیفتد. روغن رزماری می‌تواند از این نوع ریزش مو جلوگیری کند.ماساژ روغن رزماری دوبار در روز تا ۶ ماه می تواند با اندازه ی ماینوکسیدیل که یک داروی ریزش مو است موثر باشد.به علاوه اینکه مصرف روغن رزماری برای مو برخلاف ماینوکسیدیل موجب خارش سر نیز نمی‌شود.همچنین رزماری ریزش موی سکه ای را نیز ممکن است درمان کند.

خواص گیاه رزماری برای مو

تاثیرات گیاه رزماری برای مو

(محصولات پیشنهادی: فرآورده های ضد ریزش حاوی رزماری مثل شامپو ضدریزش سینره،شامپو ضد ریزش سی رین،شامپو ضدریزش ژاک اندرل،شامپو تقویت کننده لامینین،لوسیون موی لامینین،لوسیون ماینوکسیدیل و کافئین لامینین، تونیک ضدریزش سریتا،کرم تقویت ابروی سریتا،ژل کرم ریزش موی سکه ای سریتا،اسپری تقویت مو و ابروی باریج،محلول رزماری باریج)

  • کمک به کاهش درد

در طب سنتی از رزماری به عنوان مسکن درد های خفیف استفاده می‌شود.مطالعات مقدماتی فواید تسکین درد آن را تأیید می کند و نشان می دهد که ممکن است حتی موثرتر از استامینوفن  که یه داروی ضد درد است، باشد.

(محصولات پیشنهادی:ضد درد های حاوی رزماری مثل کرم رزماری،ژل آرومیکس،کرم ماساژ جاکسون،ژل ماساژ ۵ گیاه پرولایف،ژل nevex)

  • رایحه درمانی

بعضی اوقات تنها چیزی که شما برای کاهش استرس نیاز دارید یک رایحه ی آرامبخش است. روغن رزماری معمولا در رایحه درمانی استفاده می شود.استنشاق روغن رزماری می تواند باعث افزایش فعالیت مغز، کاهش خواب آلودگی و حتی بهبود روحیه شما شود.

  • افزایش جریان خون

اگر تجربه ی سرد شدن انگشتان دست و پا را حتی در دمای نسبتا گرم دارید روغن رزماری ارزش امتحان کردن را دارد.ماساژ دست ها با روغن رزماری کمک زیادی به گرم شدن آن ها می‌کند.

بعضی افراد در هنگام سرما یا استرس رگ های خونی دستشان منقبض می شود که باعث می شود رنگ دست تغییر کند و سرو شود.روغن رزماری با منبسط کردن رگ های خونی،باعث می‌شود خون راحت تر به انگشتان دست و پا برسد.

برای تأیید این تأثیرات تحقیقات بیشتری لازم است.

  • کاهش التهاب مفاصل

خواص گیاه رزماری برای مفاصل

خواص گیاه رزماری برای مفاصل

شواهد اولیه نشان میدهند که روغن رزماری می تواند به کاهش التهاب بافت که منجر به تورم،درد و سفتی می‌شود کمک کند.ماساژ زانو ها با روغن یا پماد رزماری  در افراد دچار روماتیسم می‌تواند به کاهش درد کمک کند.اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید این موضوع نیاز است.

 

  • سایر خواص احتمالی رزماری:

همچنین روغن رزماری ممکن است در پیشگیری از سرطان و مسمومیت غذایی و همچنین سلامت کبد و دستگاه گوارش مفید باشد. با این حال هنوز هیچ مطالعه انسانی در مورد این اثرات انجام نشده است.

می‌توانید روغن رزماری را به صورت موضعی استفاده کنید یا به سادگی استنشاق کنید.برای استفاده ی موضعی رزماری از استفاده کردن آن بر روی پوست آسیب دیده و نزدیک به مناطق حساس مثل چشم ها خودداری کنید.

در صورت بارداری یا شیردهی یا تشنج و یا فشار خون بالا از مصرف رزماری خودداری کنید.مصرف رزماری ممکن است با داروهای دیابت یا رقیق کننده ی خون نیزتداخل داشته باشد.به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

روغن  رزماری ، از گذشته در میان مردم محبوب بوده و تاکنون مطالعات علمی مختلفی روی آن انجام شده است.مطالعات نشان می دهد که رزماری برای مو ،  بهبود تمرکز ذهنی و حافظه ، تسکین درد و التهاب ، دفع حشرات خاص و کاهش استرس مفید است‌.هرچند مطالعات بیشتری برای تایید این موارد لازم است.

گیاه رزماری

گیاه رزماری

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب