رانیتیدین مصرف کنیم یا نه؟

شاید شما هم در این چند روز با اخباری مبنی بر ممنوعیت مصرف رانیتیدین مواجه شده باشید و احتمالا از جمله افرادی هستید که مصرف این دارو را تجربه کرده یا حداقل آن را در داروهای ضروری خانه نگه داری کنید. اما آیا واقعا مصرف رانیتیدین خطر دارد؟ آیا دارویی جایگزین رانیتیدین وجود دارد؟ در ادامه به این سوال ها پاسخ خواهیم داد.

رانیتیدین و ناراحتی معده

 چند ماه قبل سازمان غذا و داروی آمریکا پس از تحقیق روی نمونه های رانیتیدین که نوع خارجی آن به نام زانتاک شهرت دارد، متوجه مقداری ناخالصی با نام  NDMA یا ان نیتروز دی متیل آمین گردید. پژوهشگران معتقدند مقادیر زیاد این ناخالصی می تواند یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان در بدن انسان باشد. هرچند مقدار جزئی از این ماده در خوراکی های دیگری نیز وجود دارد، اما مشاهدات نشان داده میزان NDMA در فرآورده های حاوی رانیتیدین با گذشت زمان و افزایش دما زیاد می شود. بدین ترتیب این یافته ها باعث شد تا سازمان غذا و داروی آمریکا و پس از آن ایران تا زمان حصول بی ضرر بودن اشکال مختلف رانیتیدین، دستور به توقف تولید و مصرف این فراورده بدهند.

گر چه در بسیاری از فراورده های مورد آزمایش درصد این ماده، خطرناک نبوده، اما به دلیل امکان افزایش آن در دارو، فعلا دستور منع مصرف داده شده است.

قرص رانیتیدین

خوشبختانه خبر خوب برای آن دسته از افرادی که به دلیل ناراحتی معده نیاز به مصرف رانیتیدین دارند این است که این دارو چند جایگزین دارد. بهترین جایگزین رانیتیدین در کشور ایران فاموتیدین می باشد که در دو دوز 20 و 40 میلی گرم در بازار دارویی کشور موجود است. البته بیمارانی که نیاز به داروهای با قدرت اثر بیشتر دارند می توانند با نظر پزشک خود از داروهای دیگری همچون امپرازول، پنتوپرازول و … استفاده کنند.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب