نحوه مصرف مکمل ها و ویتامین ها چگونه است؟ کدام یک را باهم نباید خورد؟!

همه‌ی ما درباره فواید مصرف مکمل‌ ها و ویتامین ‌ها شنیده‌ایم، اما آیا می‌دانید که مصرف نادرست این ترکیبات بسته به اینکه در کدام اندام بدن شما ذخیره می‌شوند، می‌توانند اثرات سئو داشته باشند؟ از طرفی برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها را نباید با هم مصرف کرد چرا در جذب هم در بدن اخلال ایجاد می‌کنند. در این مقاله به دو سوال مهم درباره این ترکیبات پاسخ می‌دهیم، اول اینکه کدام مکمل ها و ویتامین ها را باهم بخوریم تا بهتر جذب شوند و دوم آنکه کدام یک از این ترکیبات را نباید با هم بخوریم؟! در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

کدام مکمل ها و ویتامین ها را با هم بخوریم؟

  • مصرف ویتامین D به همراه کلسیم می‌تواند جذبکلسیم را افزایش دهد. توجه کنید که در صورت کمبود ویتامین دی کلسیم وارد استخوان‌ها نمی‌شود. به همین دلیل است که در فرآورده‌های زیادی همراه کلسیم، ویتامین دی نیز وجود دارد.
  • قرص‌های حاوی کلسیم + ویتامین D را می‌توان به صورت روزانه مصرف کرد.
  • مصرف منیزیوم همراه کلسیم باعث حفظ نسبت این دو ماده در بدن و ورود کلسیم به استخوان‌ها می‌شود.
  • ویتامین k موجود در بعضی از فرآورده‌های کلسیم باعث فعال شدن پروتئینی در بدن می‌شود که کلسیم را به استخوان‌ها و دندان‌ها جذب می‌کند.
  • مصرف ویتامین c به همراه آهن باعث افزایش جذب آهن می‌شود به همین دلیل توصیه می‌شود آهن را با یک لیوان آب پرتقال مصرف کنید.
کدام مکمل ها و ویتامین ها را با هم بخوریم؟

کدام مکمل ها و ویتامین ها را با هم بخوریم؟

کدام مکمل ها و ویتامین ها را با هم نباید بخوریم؟

  • آهن، روی و کلسیم جذب یکدیگر و همچنین جذب سایر مواد معدنی را کاهش می‌دهند. اگر فراورده‌های مختلف حاوی کلسیم، آهن یا روی مصرف می‌کنید بهتر است مصرف آن‌ها با یکدیگر حداقل دو ساعت فاصله داشته باشد.
  • کلسیم و منیزیوم می‌توانند با جذب بعضی از داروها مثل بعضی از آنتی بیوتیک ها، هورمون‌های تیروئیدی و بعضی از داروهای پایین آورنده چربی (استاتین ها) تداخل داشته باشند. در صورتی که در حال مصرف یکی از این داروها هستید آن‌ها را با فاصله از یکدیگر مصرف کنید.
  • مصرف مقدار زیاد از یک نوع ویتامین محلول در چربی یعنی A،D ،E وK باعث کاهش جذب سایر ویتامین‌های محلول در چربی می‌شود بهتر است  ویتامین‌های محلول در چربی را با فاصله از یکدیگر مصرف کرد.
  • مصرف مکمل آهن و ویتامین E نیز به طور همزمان توصیه نمی‌شود چرا که موجب اختلال در جذب ویتامین E می‌شود.
کدام مکمل ها و ویتامین ها را با هم نباید بخوریم؟

کدام مکمل ها و ویتامین ها را با هم نباید بخوریم؟

 

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب