علائم کمبود ویتامین در کودکان

یکی از دلایلی که پزشکان بیماران را به خوردن وعده‌های غذایی متعادل تشویق می‌کنند، اطمینان از دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بیماران برای حفظ سلامتی است. زمانی که کودک شما رژیم غذایی متنوعی ندارد، ممکن است دچار کمبود ویتامین شود. متأسفانه، این نوع کمبودها در طول زمان می‌تواند عواقب جدی و طولانی مدت داشته باشد.

آیا فکر می‌کنید کودک شما ممکن است از کمبود ویتامین رنج ببرد؟ این راهنما به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه غذاهایی را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید تا نگرانی‌های سلامتی را برطرف کنید.

علائم کمبود ویتامین در کودکان

کمبود ویتامین B

چندین نوع ویتامین B وجود دارد و هر نوع ویتامین B ممکن است عوارض جانبی متفاوتی داشته باشد. هر نوع کمبود ویتامین B ممکن است همراه با ضایعات و زخم‌هایی باشد که به عنوان آفت دهان شناخته می‌شوند.

کودکی که دارای موهای شکننده و ناخن‌های شکننده است، ممکن است فاقد ویتامین B۷ یا بیوتین باشد. موهای شکننده اغلب با درد عضلانی، خستگی و گرفتگی همراه است. برای رفع کمبود ویتامین B۷، کودک شما باید غذاهایی مانند ماهی، گوشت، لبنیات، آجیل، زرده تخم مرغ، اسفناج، کلم بروکلی و موز بخورد. غلات کامل نیز این ماده مغذی را تامین می‌کنند.

کودکی که کمبود ویتامین B۳ و B۷ دارد نیز ممکن است دچار ریزش مو شود. شما می‌توانید این مشکل را با افزایش گوشت، ماهی، تخم مرغ، سبزیجات برگ دار، آجیل و غلات در رژیم غذایی کودک خود برطرف کنید. گاهی اوقات، کمبودB۷ با بثورات پوستی نیز ظاهر می‌شود.

کمبود ویتامین C

اگر کودک شما ویتامین C کافی نداشته باشد، ممکن است دچار خونریزی لثه شود. اگر کودک شما هنگام مسواک زدن دندان‌های خود دچار التهاب لثه شود، خونریزی دندان‌ها رایج است، این نوع خونریزی ممکن است به ظاهر تصادفی رخ دهد.

اسکوربوت یکی دیگر از عوارض جانبی کمبود ویتامین C است، اما معمولاً فقط در موارد شدید ظاهر می‌شود. در نتیجه اسکوربوت، کودک شما ممکن است عضلات ضعیف، کبودی مکرر و سیستم ایمنی ضعیف را تجربه کند.

میوه‌ها و سبزیجات ویتامین C را تامین می‌کنند. کودکان باید هر روز، چندین وعده میوه و سبزیجات تازه بخورند. غذاهای سرشار از ویتامین C عبارتند از: بروکلی، کیوی، فلفل دلمه‌ای و سایر مواد تازه.

افزایش ویتامین بدن کودکان

کمبود ویتامین A

کمبود ویتامین A همراه با یک عارضه جانبی رایج بوده که مشکل بینایی است. کودک شما ممکن است شکایت کند که در نور کم برای دیدن مشکل دارد. علاوه بر این، کودک شما ممکن است از خشکی چشم، خشکی پوست و بیماری مکرر شکایت کند. کمبود ویتامین A می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را بدتر کند.

شما می‌توانید با استفاده یک رژیم غذایی سرشار از لبنیات، تخم مرغ، سبزیجات برگ دار و سبزیجات نارنجی مانند فلفل دلمه‌ای و هویج، مصرف ویتامین A را برای کودکتان افزایش دهید.

کمبود ویتامین D

اگر کودک شما فاقد ویتامین D باشد، ممکن است علائمی مانند بیماری استخوان، بیماری کبد یا شرایط التهابی روده را تجربه کند. برای ساختن استخوان‌های سالم و قوی، کودک شما به ویتامین D نیاز دارد. در غیر این صورت، کودک شما ممکن است مکررا دچار شکستگی استخوان شود یا گرفتگی عضلات را تجربه کند.

ویتامین D را در بسیاری از غذاها از جمله شیر غنی شده، جگر، زرده تخم مرغ و ماهی پیدا خواهید کرد. کودک همچنین می‌تواند زمانی را در فضای باز زیر نور خورشید بگذراند تا سطح ویتامین D خود را بهبود بخشد.

کمبود ویتامین E

در حالی که اکثر کودکان نیازی به نگرانی در مورد کمبود ویتامین E ندارند، اگر کودک به طور کلی سوءتغذیه داشته باشد، ممکن است این اتفاق بیفتد. کمبود ویتامین E ممکن است منجر به ضعف عضلات، مشکلات بینایی و لرزش شود. کودکان همچنین ممکن است به دلیل این علائم، برای راه رفتن دچار مشکل شوند.

برای جلوگیری از کمبود ویتامین E می‌توانید غذاهایی مانند بادام، اسفناج و آووکادو را به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

منبع ویتامین‌های مورد نیاز کودک

کودکان برای رشد، تکامل و سلامتی به ویتامین‌ها نیاز دارند، آن‌ها می‌توانند ویتامین‌ها را با خوردن غذاهای متنوع از پنج گروه غذایی دریافت کنند. اگر کودکان ویتامین کافی دریافت نکنند، می‌تواند منجر به مشکلات رشد و تکامل شود. همچنین، اگر شما در مورد ویتامین‌ها موجود در رژیم غذایی کودک خود نگران هستید، با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

بهترین راه برای دریافت ویتامین کافی برای فرزندتان، خوردن غذاهای متنوع از پنج گروه غذایی سالم است:

  1. سبزیجات
  2. میوه
  3. غذای غلات – نان، ماکارونی، غلات صبحانه، برنج، ذرت و غیره
  4. لبنیات کم چرب – شیر، ماست و پنیر
  5. گوشت و ماهی بدون چربی، مرغ، تخم مرغ، توفو، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، نخود و غیره) و آجیل.

نحوه دریافت ویتامین‌ها

ویتامین A

ویتامین A را می‌توانید از جگر، گوشت، شیر، تخم مرغ و میوه‌ها و سبزیجات مانند هویج و سیب زمینی شیرین دریافت کنید. شما برای بینایی، پوست سالم، رشد، تکامل و عملکرد خوب سیستم ایمنی به ویتامین A نیاز دارید.

ویتامین B۱ (تیامین)

ویتامین B۱ را می‌توانید از ماهی، گوشت، عصاره مخمر (مانند Vegemite)، نان‌های سبوس دار و غلات صبحانه غنی شده دریافت کنید. ویتامین B۱ به آزاد شدن انرژی از غذاها کمک می‌کند تا سیستم عصبی و ماهیچه‌ها به درستی کار کنند.

ویتامین B۲ (ریبوفلاوین)

ویتامین B۲ را می‌توانید از شیر، ماست، گوشت، پنیر، عصاره مخمر، تخم مرغ، نان سبوس دار و غلات صبحانه غنی شده دریافت کنید. ویتامین B۲ به آزاد شدن انرژی از غذا کمک می‌کند.

ویتامین B۳ (نیاسین

ویتامین B۳ را می‌توانید از گوشت، ماهی، مرغ، آجیل و عصاره مخمر دریافت کنید. ویتامین B۳ به آزاد شدن انرژی از غذا کمک می‌کند.

ویتامین B۶ (پیریدوکسین)

ویتامین B۶ را می‌توانید از گوشت، ماهی، غذاهای سبوس دار، سبزیجات و آجیل دریافت کنید. ویتامین B۶ انرژی را از پروتئین آزاد می‌کند و به تولید گلبول‌های قرمز خون و عملکرد مغز کمک می‌کند.

روش های جذب ویتامین در کودکان

ویتامین B۱۲ (کوبالامین)

ویتامین B۱۲ را می‌توانید از غذاهای حیوانی از جمله گوشت، ماهی، تخم مرغ و شیر و همچنین از برخی غلات صبحانه غنی شده دریافت کنید. ویتامین B۱۲ به تولید گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و باعث رشد می‌شود.

ویتامین C (اسید اسکوربیک)

ویتامین C را می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات به ویژه مرکبات، کیوی، فلفل دلمه‌ای و سیب زمینی دریافت کنید. ویتامین C کلاژن‌سازی می‌کند و به مبارزه با عفونت‌ها و جذب آهن غذا کمک می‌کند. همچنین دندان ها، استخوان‌ها و لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد.

ویتامین D

بدن ما بیشتر ویتامین D مورد نیاز خود را زمانی تولید می‌کند که نور مستقیم خورشید به اندازه کافی بر روی پوست قرار بگیرد. مقادیر کمی از این ویتامین در ماهی چرب، روغن کبد ماهی، زرده تخم مرغ، قارچ، کره و مارگارین وجود دارد. ویتامین D به جذب کلسیم کمک می‌کند تا استخوان‌ها قوی و سالم بماند.

ویتامین E

ویتامین E را می‌توانید از روغن آفتابگردان و کانولا، مارگارین، دانه‌ها و آجیل دریافت کنید. ویتامین E سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند و به رشد پوست و چشم‌های سالم کمک می‌کند.

ویتامین K

ویتامین K را می‌توانید از سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی و اسفناج و همچنین از تخم مرغ و لوبیا دریافت کنید. باکتری‌های سالم در روده شما نیز ویتامین K را می‌سازند. ویتامین K برای کمک به لخته شدن خون مهم است.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب