اُمیکرون چیست؟

پاییز امسال گونه‌ی جدیدی از ویروس کرونا شناسایی شد که اُمیکرون نامگذاری شد. امیکرون دچار جهش‌های زیادی شده است که روی نحوه‌ی رفتار ویروس مثلا آسان‌تر منتشر شدن ویروس و شدت بیماری تاثیر گذاشته است. در چند روز اخیر تعداد موارد ابتلا به امیکرون افزایش زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل لازم است که بیشتر در مورد آن صحبت کنیم. در اینجا خلاصه ای از چیزی که تاکنون از امیکرون شناخته شده است آورده است.

جهش های ویروس کرونا

جهش های ویروس کرونا

تشخیص امیکرون:

تا کنون علائم مختلفی از بیماری کرونا از تب گرفته تا ناراحتی گوارشی و از دادن حس بویایی و چشایی گزارش شده است ابتلا به گونه امیکرون هم با علائمی مثل سرماخوردگی شامل گلودرد، درد عضلانی و خستگی همراه است. تب، سرفه و از دست دادن حس بویایی و چشایی که ازعلائم شایع کرونا بودند، در ابتلا به امیکرون کمتر اتفاق می‌افتد. در ابتلا گونه‌ی امیکرون تنها یک نفر از هر پنج نفر حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهد.
از آنجائیکه بسیاری از علائم امیکرون در خیلی از بیماری‌های ویروسی مشابه هستند، تشخیص کرونا از سایر بیماری‌های تنفسی فقط و فقط با انجام تست ممکن است.

 

علائم امیکرون:

این ۵ علامت، از شایع‌ترین علائم امیکرون هستند:
آبریزش بینی
سردرد
خستگی
عطسه
گلودرد،سرفه
گرفتگی صدا
تب
لرز
گیجی
درد عضلانی

 

قابلیت انتقال اُمیکرون:

امیکرون سریع‌تر از گونه‌ی دلتا منتشر می‌شود و در همین مدت کم توانسته است در تمام جهان منتشر شود. فرد مبتلا به امیکرون حتی اگر واکسن زده باشد یا علامتی نداشته باشد، باز هم می‌تواند آن را به دیگران منتقل کند.

 

شدت بیماری اُمیکرون:

همانطور که گفتیم علائم ابتلا به امیکرون شباهت‌های زیادی با علائم سرماخوردگی دارند. شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که اگر علائم امیکرون خفیف هستند، پس چرا باید نگران آن باشیم؟
ریسک ابتلا به امیکرون افزایش یافته است اما هنوز اطلاعات زیادی راجع به شدت آن وجود ندارد. در افراد مبتلا به نوع امیکرون هم تعدادی از افراد دچار بیماری شدید و یا حتی بستری شده‌اند.پس اگر شدت کمتری هم داشته باشد، باز هم نباید به آن بی‌توجه باشیم زیرا هنوز هم می‌تواند باعث ایجاد عوارض طولانی مدت، بستری شدن و مرگ می‌شود. عوارض طولانی مدت کرونا حتی در افرادی که نوع خفیف بیماری را تجربه کرده اند، می‌تواند تا مدت‌ها باقی بماند. همچنین تعداد بسیار زیاد موارد ابتلا می‌تواند باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و مشکلات زیاد دیگری شود. از طرفی سرعت بالای انتشار ویروس در افراد مختلف باعث افزایش ریسک جهش در ویروس هم می‌شود که یعنی ممکن است گونه‌های جدید دیگری از ویروس به وجود بیاید.

 

برای پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون چیکار کنیم؟

همچنان این کارها را باید انجام دهید: اگر تاکنون سه دوز واکسن را نزده اید، حتما واکسیناسیون خود را کامل کنید، ماسک بزنید، فاصله‌ی اجتماعی را حفظ کنید، هنگام سرفه و عطسه دهان خود را بپوشانید. همچنین در صورتی‌که هرکدام از علائم امیکرون را در خود مشاهده کردید، حتما خود را قرنطینه کنید تا به جلوگیری از انتشار ویروس کمک کنید.

پیشگیری ابتلا به امیکرون

برای پیشگیری از ابتلا به امیکرون میتوانید از این مکمل ها استفاده کنید

مکمل های زیادی در داروخانه های سطح شهر وجود دارند که میتوانند در پیشگیری از ابتلا به کرونا اومیکرون مفید باشند مانند: اسپری بینی کلداماریس ، قرص ها و کپسول های ویتامین c ،شربت ایمونیس ، اسپری های حاوی پروپولیس

 

تاثیر واکسن‌ها در پیشگیری از اُمیکرون:

واکسن‌ها ممکن است اثر کمتری در مقابل امیکرون داشته باشند اما همچنان محافظت بالایی در برابر بیماری شدید، بستری شدن و مرگ ایجاد می‌کنند. پس اگر هنوز هر سه دوز واکسن را نزده اید حتما واکسیناسیون خود را کامل کنید. واکسن‌ها هنوز مهم‌ترین و بهترین ابزار ما در مبارزه با کرونا هستند.

شما میتوانید مقاله های دیگر مربوط به کرونا را اینجا مطالعه کنید.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب