دوران پریودی و تغذیه مناسب در دوران قاعدگی

درد دوران پریودی

دل‌درد، نوسانات خلقی، خستگی شدید، سردرد، افزایش اشتها و‌‌‌‌‌… اتفاقاتی هستند که ممکنه هر خانمی هر ماه تجربشون کنه‌. شاید فکر کنید کاری از دستمون بر نمیاد و مجبوریم تحملشون کنیم. اما اینجا یک سری راهکار داریم که به شما کمک می‌کنه دوران پریودی راحت‌تری داشته باشید:

چه کارهایی که برای کاهش درد می‌تونیم انجام بدیم؟

۱-ورزش

احتمالا ورزش کردن آخرین کاریه که توی پریودی دوست دارین انجام بدین. ولی ورزش های سبک مثل یوگا یا پیاده‌روی می‌تواند به کاهش دردهای قاعدگی و بهترشدن روحیه تون کمک کنند.

۲-کمپرس گرم

استفاده از کیسه آب گرم می‌تواند به تسکین دردهای شکم و کمر کمک کند.

۳-ماساژ

ماساژ شکم و کمر می‌تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد.

۴-استفاده از قرص‌های مسکن

می‌توانید با مشورت پزشک از ایبوپروفن یا سایر داروهای ضددرد و ضدالتهاب استفاده کنید.

در دوران پریود چی بخوریم؟ 

۱-آب

مصرف آب زیاد همیشه مخصوصا در طول دوران پریود بسیار مهم است. مصرف مایعات کافی جلوی سردرد های ناشی از کم‌آبی که یکی از مشکلات شایع دوران قاعدگی است رو می‌گیرد.

۲-زنجبیل و زردچوبه

تا حالا توی دوران پریودی چای زنجبیل رو امتحان کردین؟ زنجبیل و زردچوبه خاصیت ضدالتهابی دارند که می‌تواند دردهای قاعدگی را تسکین دهد.همچنین زنجبیل می‌تواند تهوع و نفخ را هم کاهش دهد.

۳-غذاهای با آهن بالا

مصرف پروتئین کافی برای سلامت عمومی بدن ضروری است و کمک می‌کند که در طول دوران قاعدگی کمتر احساس خستگی و بدن درد داشته باشید و کاهش آهنی را که در دوران پریودی ایجاد می‌شود را برطرف می‌کند. می‌توانید غذاهای غنی از آهن مثل مرغ، غذاهای دریایی و حبوبات مصرف کنید. لبنیات،قهوه و جای جذب آهن رو کاهش می دهند. گوشت قرمز اگرچه آهن بالایی دارد، اما می‌تواند موجب افزایش دردهای قاعدگی هم بشود.

۴-امگا ۳

مصرف امگا ۳ می‌‌تواند شدت دردهای قاعدگی را کاهش دهد. همچنین برای افرادی که در دوران پریودی نوسانات خلقی و افسردگی را تجربه می‌کنند، امگا ۳ می‌تواند کمک کننده باشد.برای دیدن لیستی از مکمل های امگا ۳ اینجا را کلیک کنید.

۵-پروبیوتیک ها

بسیاری از افراد در دوران قاعدگی یا بعد از آن دچار عفونت قارچی می‌شوند.مصرف پروبیوتیک‌ها یا خوراکی‌های حاوی پروبیوتیک ها مثل ماست می‌تواند باکتری‌های مفید واژن را افزایش دهند و به شما در مبارزه با عفونت ها کمک کند.

خوراکی هایی که باعث کاهش درد میشوند.

در دوران پریودی چی نخوریم؟

۱-نمک

مصرف نمک زیاد باعث افزایش تجمع آب در بدن و ورم می‌شود. برای کاهش ورم از مصرف نمک زیاد و غذاهای پروسس شده خودداری کنید.

۲-شکر

مصرف شکر زیاد می‌تواند افت خلق شما را شدیدتر کند. اگر در طول دوران پریود احساس افسردگی و اضطراب می‌کنید، با کنترل مقدار شکری که مصرف می‌کنید، می‌توانید به بهتر شدن خلق خودتان کمک کنید.

ولی نکته ی خوشحال‌کننده اینکه شکلات تلخ منبع خوبی برای منیزیوم است و می‌تواند به بهبود خلق و کاهش علائم قاعدگی هم کمک کند.

۳-قهوه

کافئین موجب احتباس آب و ورم و ایجاد مشکلات گوارشی مثل اسهال می‌شود. همچنین می‌تواند سردرد ها را هم شدید تر کند. البته اگر عادت دارید همیشه قهوه یا کافئین مصرف می‌کنید، مصرف آن را به صورت ناگهانی قطع نکنید چون دوری از کافئین هم باعث سردرد می‌شود‌.

۴-الکل

الکل اثرات منفی مختلفی روی بدن دارد که می‌تواند علائم پریودی را شدیدتر کند‌. مثلا، می‌تواند موجب کم‌آبی و شدیدتر شدن سردرد و ورم شود. همچنین می‌تواند موجب ایجاد مشکلات گوارشی مثل اسهال یا تهوع و افزایش خستگی شود.

 

پریودی و کم خونی؛ آهن بخوریم یا نه؟

خونریزی‌های سنگین باعث کاهش ذخایر آهن بدن می‌شود. اگر در طول سیکل قاعدگی خونریزی‌های سنگینی دارید احتمال اینکه به کم‌خونی فقر آهن مبتلا بشید بیشتر می‌شود. کم‌خونی فقر آهن توسط پزشک و با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود و برای درمان آن ممکن است پزشک برای شما قرص آهن تجویز کند. همچنین در صورت نیاز، برای کاهش خونریزی های خیلی سنگین پزشک برای شما دارو تجویز می‌کند.

برخلاف تصوری که بسیاری از افراد ممکن است داشته باشند، مصرف مکمل های آهن در دوران قاعدگی موجب افزایش خونریزی نمی‌شود.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب