لایه برداری چیست؟

به پروسه ی جداکردن سلول‌های پوستی مرده از سطح پوست می‌گویند که با استفاده از فرآورده‌های لایه‌بردار، اسکراب‌‌ها یا وسایل مخصوص انجام می‌شود. 

در حالت طبیعی هم سلول‌های مرده به تدریج از پوست جدا می‌شوند تا فضا برای سلول‌های جدید فراهم شود. اما گاهی اوقات سلول‌های مرده به طور کامل نمی‌ریزند که این موضوع موجب خشکی، پوسته پوسته شدن و بسته شدن منافذ می‌شود. لایه‌برداری می‌تواند به پیشگیری از این موضوع کمک کند.

لایه‌برداری از راه‌های مختلفی ظاهر پوست را بهتر کند.

در فصل‌های سرد سال سطح رطوبت هوا به میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند و پوست خشک می‌شود. رطوبت کمتر در هوا می‌تواند‌ منجر به خشک شدن پوست شود. بنابراین باید به پوستتان توجه بیشتری کنید و علاوه‌بر استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده، لایه‌برداری را نیز جزو روتین پوستی خود قرار دهید.

چرا باید از لایه‌بردار استفاده کنیم؟

*لایه‌برداری به دوباره احیا شدن پوست شما کمک می‌کند.

سلول‌های پوست شما در هوای سرد و خشک آب خود را از دست می‌دهند و سریع‌تر می‌میرند. لازم است سلول‌های مرده را جدا کنید تا سلول‌های جدید بتوانند به سطح پوست برسند. 

*لایه‌برداری میزان جذب و تاثیر کرم‌های مرطوب‌کننده و سایر فرآورده‌های پوستی را بیشتر می‌کند.

گفتیم که در هوای سرد نیاز پوست به مرطوب‌کننده‌ها افزایش پیدا می‌کند‌. سلول‌های مرده ی پوست جلوی رسیدن رطوبت به لایه‌های سلول‌های زنده‌ی پوست که به رطوبت احتیاج دارند را می‌گیرند و جذب فراورده‌های پوستی را کاهش می‌دهند در نتیجه خشکی و خارش پوست در زمستان بیشتر می‌شود. یعنی کرم مرطوب کننده به تنهایی نمی‌تواند موثر باشد زیرا نمی‌تواند به صورت کامل تا سلول‌های سالم پوست نفوذ کند.

*همچنین لایه برداری منظم به صورت طولانی مدت می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد. 

همانطور که می‌دانید، یکی از اجزای اصلی پوست سالم و درخشان کلاژن است که‌ موجب افزایش کشسانی پوست و کاهش چین‌وچروک می‌شود.

 

لایه بردار ها انواع مختلفی دارند:

  • لایه‌بردار های فیزیکی مثل اسکراب ها، براش های شستشوی صورت و لیف ،معمول ترین نوع لایه‌بردار هستند. مزیتی که این نوع لایه‌بردار ها دارند این است که به‌راحتی در دسترس هستند و می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها استفاده کنید.البته اگر به صورت نامناسبی استفاده شوند می‌توانند موجب آسیب به پوست و از دست رفتن آب پوست شوند. برای جلوگیری از این موضوع بعد از استفاده از این نوع لایه‌بردارها از یک سرم یا کرم نرم‌کننده استفاده کنید. برای دیدن انواع اسکراب ها در وبسایت جوردارو میتوانید اینجا را کلیک کنید.

 

  • لایه بردارهای شیمیایی مثل AHA ها(شامل لاکتیک‌اسید و گلایکولیک اسید)، سالیسیلیک اسید و رتینوئیدها اثرات بیشتری نسبت به لایه‌بردارهای فیزیکی دارند.این لایه‌بردارها هم در صورت استفاده‌ی زیاد باعث ملتهب شدن و خشک تر پوست می‌شوند. بسته به ترکیبی که استفاده می‌شود، لایه‌برداری می‌تواند به برطرف کردن مشکلاتی مثل لک، جای جوش و زخم، منافذ بزرگ پوست، چین و چروک های ریز کمک کند. انواع مختلفی از لایه بردار ها وجود دارد که میتوانید اینجا مشاهده کنید.

ابن لایه بردارها ممکن است موجب شوند پوست کمی قرمز و ملتهب شود و حدود یک تا دو هفته طول می‌کشد تا پوست به حالت طبیعی بازگردد. در این مدت پوست به نورآفتاب حساس تر می‌شود پس حتما از ضدآفتاب مناسب پوست خودتان هم استفاده کنید‌.


توجه:

حتما به این نکته توجه کنید که اصلا نباید اسکراب های مخصوص بدن را برای صورت استفاده کنید. به طور کلی اسکراب‌های بدن خشن تر هستند و ممکن است به پوست صورت آسیب برسانند. نکته ی دیگر اینکه نباید از چند نوع فرآورده ی لایه‌بردار در یک زمان استفاده کنید. مصرف چند نوع لایه‌بردار روی یک ناحیه از پوست می‌تواند به پوست آسیب برساند.

 

برای خرید لایه بردار، فرآورده ی مناسب پوست خودتان را انتخاب کنید. اگر پوست حساسی دارید باید از لایه‌بردارهای ملایم تر مثل لایه بردار های حاوی سالیسیلیک‌اسید استفاده کنید. برای پوست‌های خشک، لایه‌بردارهای حاوی AHA مثل‌ گلایکولیک اسید گزینه‌ی مناسبی هستند و تاثیر مرطوب‌کننده‌ها را هم افزایش می‌دهند. افراد با پوست چرب معمولا می‌توانند از لایه‌بردارهای قوی‌تر استفاده کنند.

اگر‌ پوست شما مختلط است باید برای هر ناحیه ی از پوستتان فرآورده ی مناسب خودش را استفاده کنید.

اگر پوستتان مستعد جوش است، می‌توانید از فرآورده‌های حاوی رتینوئیدها، سالیسیلیک‌اسید یا گلایکولیک اسید استفاده کنید که علاوه بر اثر لایه‌برداری، ضد جوش هم هستند.

 

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب