انواع سردرد+تشخیص،پیشگیری ،درمان

سردرد در بزرگسالان

اگرچه بیشتر سردردها خطرناک نیستند اما می‌توانند کاملا ناتوان کننده باشند. در این نوشته راجع به انواع سردرد و راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها توضیح می‌دهیم.

انواع سردرد

انواع مختلفی از سردرد وجود دارد. سه نوع از شایع ترین آن‌ها عبارت اند از:

  • سردردهای تنشی: این سردرد‌ها باعث ایجاد احساس فشار دو طرف سر می‌شوند. مدت زمان درد متغیر است. این سردردها معمولا به دلیل استرس و تنش‌های عصبی ایجاد می‌شوند و برخلاف میگرن، به جز سردرد علامت همراه دیگری ندارند.
  • سردردهای میگرنی:معمولا سردردهای میگرنی در ابتدا خفیف هستند و بعد شدیدتر می‌شوند. سردرد میگرنی معمولا یک طرفه و ضرباندار است. فعالیت‌های روتین مثل راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها می‌توانند باعث شدیدتر شدن میگرن شوند. همچنین میگرن می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و صدا شود. درد میگرنی معمولا بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشند.
  • سردردهای خوشه‌ای:سردردهای یک طرفه‌ی شدیدی که معمولا از اطراف چشم یا شقیقه شروع می‌شوند. سردردهای خوشه‌ای نسبتا غیرشایع هستند و کمتر از یک درصد در مردم به آن دچار می‌شوند. این نوع سردرد در آقایان شایع‌تر از خانم‌هاست و بیشترین سن شروع آن بین ۲۵ تا ۵۰ سالگی است. این نوع درد سریعا شروع می‌شود و در طول چند ثانیه تا چند دقیقه به اوج می‌رسد، درد عمیق و ادامه‌دار، طاقت‌فرسا است و بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت طول می‌کشد. این سردردها می‌توانند با آبریزش و قرمزی چشم در همان سمتی که درد وجود دارد، گرفتگی یا آبریزش بینی، رنگ‌پریدگی همراه باشند. افراد هنگامیکه به این نوع سردرد دچار می‌شوند احساس بی‌قراری و آشفتگی می‌کنند که این ویژگی یکی از راه‌های تشخیص سردرد خوشه‌ای از میگرن است. نوشیدن الکل می‌تواند باعث شروع سردرد خوشه ای شود. همچنین افرادی که سیگار می‌کشند معمولا سردردهای خوشه‌ای شدیدتری دارند.

بعضی از انواع دیگر سردرد 

  • سردردهای ناشی از مصرف زیاد داروهای ضددرد:که در افرادی اتفاق می‌افتد که به دلیل درد مقدار زیادی مقدار زیادی مسکن مصرف می‌کنند و درنتیجه باعث ایجاد یک چرخه‌ی معیوب برگشت سردرد بعد از قطع اثر دارو و مصرف بیشتر دارو می‌شود. این نوع از سردرد در نتیجه‌ی وابستگی به داروهای مسکن ایجاد می‌شود. 
  • سردردهای سینوسی: که به دلیل عفونت سینوس‌ها ایجاد می‌شوند و معمولا همراه با ترشحات غلیظ، زرد، سبز یا قهوه‌ای از بینی هستند.
  • سردرد به دلیل تومور مغزی:اگرچه سردرد مشکل بسیار شایعی است و تومور مغزی به ندرت اتفاق می‌افتد، اما سردرد در حدود ۵۰ درصد از افرادی که تومور مغزی دارند نیز اتفاق می‌افتد.

 

تشخیص نوع سردرد

پزشک با توجه به توصیف شما از سردرد و بعضی آزمایش‌ها می‌تواند نوع سردرد را تشخیص دهد. گاهی اوقات هم سردرد افراد بیشتر از یک نوع دارد.

چه کارهایی می‌توانیم هنگام سردرد انجام دهیم؟

  • با مشورت با پزشک از داروهای ضددرد استفاده کنید. مخصوصا اگر شرایط پزشکی خاصی دارید یا داروهای دیگری مصرف می‌کنید، حتما قبل از مصرف داروها با پزشک مشورت کنید.
  • در یک اتاق ساکت، تاریک و خنک دراز بکشید. این کار برای سردردهای میگرنی بسیاز موثر است.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هرکدام از شرایط زیر را دارید، سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا گاهی اوقات سردرد می‌تواند نشانه‌ی مشکل جدی باشد که روی مغز اثر می‌گذارد مثل عفونت،التهاب یا خونریزی داخل یا اطراف مغز:

  •  سردرد ناگهانی شروع شده و سریعا شدیدتر شود.
  •  علاوه بر سردرد، دچار تب و سفتی گردن هم شده اید.
  • در صورت  تشنج، گیجی، بیهوش شدن یا تغییر در رفتار
  • شروع سردرد بلافاصله بعد از ورزش یا آسیب‌های جزئی
  • سردردهای جدید مخصوصا اگر باردار هستید یا بالای ۴۰ سال سن دارید.
  • در صورتی که علاوه بر سردرد، ضعف، بی‌حسی یا مشکل بینایی دارید. البته سردردهای میگرنی هم ممکن است گاهی اوقات این علائم را داشته باشند. اما حتما اولین باری که دچار این علائم شدید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  • همچنین اگر به صورت مکرر دچار سردرد می‌شوید یا سردردهای شما شدید هستند باید به پزشک مراجعه کنید.

 

راه‌های پیشگیری از سردرد

سردرد در بعضی از افراد با محرک‌های خاصی مثل مصرف بعضی از غذاها یا انجام بعضی از فعالیت‌ها شدیدتر می‌شود. برای پیشگیری از سردرد در آینده، هر بار که دچار سردرد می‌شوید، تاریخ آن، خوراکی‌هایی که قبل از شروع سردرد مصرف کرده‌اید و کارهایی که انجام داده اید را یادداشت کنید. با این کار می‌توانید متوجه شوید چه‌ چیز‌هایی باعث سردرد می‌شود. همچنین می‌توانید دارویی که مصرف کرده اید را هم یادداشت کنید و بنویسید که آیا موثر بوده است یا خیر.

بعضی از محرک‌های سردرد عبارت‌انداز:

  • استرس
  • حذف وعده‌ی غذایی یا خیلی کم غذا خوردن
  • مصرف خیلی‌ کم یا خیلی زیاد کافئین
  • خواب خیلی کم یا خیلی زیاد
  • مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی خاص

اگر یه صورت مکرر دچار سردرد می‌شوید، سردردهای شما مدت زیادی طول می‌کشد یا شدت زیادی دارد، پزشک می‌تواند برای پیشگیری از سردرد راهکارهایی مثل راه‌های کنترل استرس را به شما معرفی کند یا داروهایی برای شما تجویز کند.

 

درمان سردرد

داروهای زیادی برای کاهش سردرد وجود دارند. داروی مناسب برای شما به نوع سردرد، اینکه چند وقت یکبار دچار سردرد می‌شوید و شدت آن بستگی دارد. اگر به صورت مکرر دچار سردرد می‌شوید حتما با مراجعه به پزشک‌ به دنبال راهی برای درمان آن باشید و از مصرف داروهای مسکن بدون نسخه به صورت مکرر و یا مصرف مسکن‌ها بیشتر از مقداری‌که پزشک تجویز کرده است، خودداری کنید. مصرف زیاد مسکن‌ها می‌تواند بعدا باعث ایجاد سردردهای بیشتر شود. 

قرص های پین مکس برای درد های میگرنی ،با شیوع علایم میگرن در محل پیشانی ، شقیقه ها و پشت گردن استفاده میشود.

اشتراک گذاری
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Email
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
فهرست مطالب